Suomalainen keskiluokka ja lama 1930-luvun vaihteen naistenlehtien mainoksissa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maisterintutkielmassa tarkastellaan kahden suomalaisen naistenlehden, Oma Kodin ja Kotilieden, keskiluokalle suunnattua mainontaa ennen 1930-luvun lamaa sekä sen aikana. Tutkimuksen keskiössä ovat laman vaikutukset mainostukseen sekä keskiluokkaiset sukupuoliroolit. Metodeina tutkimuksessa on käytetty pääasiassa kriittistä diskurssianalyysiä sekä vertailevaa historiallista metodia. Lama-ajan havaitaan vaikuttavan niin tapoihin luoda eroja eri yhteiskuntaluokkien välille kuin kulutustottumuksiinkin. Sekä keskiluokkaisen miehen että naisen ihanteet ovat ristiriitaisia ja sukupuolirooleja rakentavia diskursseja on useita erilaisia. Naisen haasteina ovat äitiyden ja työssäkäynnin yhteensovittaminen sekä ulkonäöstä huolehtiminen, kun miehen vastuulla taas on perheen taloudellinen hyvinvointi sekä omasta ja lastensa kulttuurillisesta pääomasta huolehtiminen. Keskiluokka ei ole ollut suljettu yhteisö, vaan siihen kuulumista on voinut tavoitella, ja alempien yhteiskuntaluokkien edustajia onkin ohjattu omaksumaan keskiluokkaiset arvot ja käyttäytyminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Korpusavusteinen diskurssintutkimus keskiluokkaan ja työväenluokkaan liittyvistä diskursseista Helsingin Sanomien verkkouutisoinnissa
Hannuniemi, Jenna (2019)Tutkielmassani tarkastelen, millaisia diskursseja keskiluokkaan ja työväenluokkaan liitetään Helsingin Sanomien verkkouutisoinnissa. Olen kiinnostunut siitä, miten yhteiskuntaluokkia jäsennetään ja millaisia merkityksiä ... -
Suomalaisuuden representaatiot Lidl Suomi Ky:n ”Epäilevä Tuomas” -mainoksissa
Huotari, Lyydia (2018)Medioituvassa maailmassamme yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa miljoonia katsojia. Mainosten tehtä- vänä on vaikuttaa katsojiin ja kuluttajiin, joten mainoksilla on valtaa. Televisiomainokset syntyvät ympäröivän ... -
Perhe 1941-1944 pula-ajan mainoksissa
Lehtinen, Marika (2015)Tiivistelmä – Abstract Tässä tutkielmassa tarkoituksena on tarkastella perheen kuvaamista pula ja sota-ajan mainoksissa. Ihmisiä kuvataan mainoksissa paljon ja samalla ne heijastavat oman kulttuurinsa ihanteita. Työn ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.