Show simple item record

dc.contributor.authorHankala, Mari
dc.contributor.authorTorvelainen, Päivi
dc.contributor.authorAalto, Eija
dc.contributor.authorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorMustonen, Sanna
dc.contributor.authorTarnanen, Mirja
dc.contributor.editorKivilehto, Marja
dc.contributor.editorLahti, Laura
dc.contributor.editorPitkänen, Taina
dc.contributor.editorPitkäsalo, Eliisa
dc.contributor.editorTervola, Maija
dc.date.accessioned2024-11-12T13:31:10Z
dc.date.available2024-11-12T13:31:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationHankala, M., Torvelainen, P., Aalto, E., Kauppinen, M., Mustonen, S., & Tarnanen, M. (2024). Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä. In M. Kivilehto, L. Lahti, T. Pitkänen, E. Pitkäsalo, & M. Tervola (Eds.), <i>Tutkimuksellisia siltoja rakentamassa</i> (pp. 17-44). AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2024. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.143449" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.143449</a>
dc.identifier.otherCONVID_243847378
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98335
dc.description.abstractIn light of previous research, it is important to examine class teachers’ perceptions of language so that we can develop pedagogical practices to evoke pupils’ interest and enthusiasm towards the language. In this article, we study what student teachers perceive about language and how they conceptualise their perceptions. We examined 264 student teachers’ interpretations of two sentences with different ambiguities and a nonsense sentence. The data were analysed using both theory- and data-driven qualitative content analysis. The results showed that many students already had a high level of metalinguistic competence: they perceived the ambiguity of the sentences, approached the nonsense sentence with relevant concepts and were able to explicate their linguistic deduction. However, some of the students had challenges, for example in using metalanguage, or they perceived the sentences mainly from a normative perspective. The results can be utilized in developing teaching practices in teacher education and in enhancing the language awareness of student teachers.en
dc.description.abstractTarkastelemme tässä artikkelissa luokanopettajaopiskelijoiden kielitiedon osaamista suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikkaa käsittelevän opintojakson alussa. • Useat luokanopettajaopiskelijat osaavat havainnoida ja käsitteellistää hyvin kielen ilmiöitä, kuten monimerkityksisyyttä. • Osalla opiskelijoista on kuitenkin puutteita käsitteiden hallinnassa ja normatiivinen lähestymistapa kielen ilmiöiden havainnointiin. • Opintojakson alussa toteutettavista, kielitiedon osaamista kartoittavista tehtävistä saadaan tukea opintojen yksilöllistämiseen, kuten sisältöjen eriyttämiseen.fi
dc.format.extent375
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherAFinLA
dc.relation.ispartofTutkimuksellisia siltoja rakentamassa
dc.relation.ispartofseriesAFinLA:n vuosikirja
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkielitietoisuus
dc.subject.otherluokanopettajaopiskelija
dc.subject.othermetakielen hallinta
dc.subject.otherkielelliset havainnot
dc.subject.otherlanguage awareness
dc.subject.otherstudent teachers
dc.subject.othermetalinguistic knowledge
dc.subject.otherpedagogical notions
dc.titleLuokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411127180
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-79-3
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange17-44
dc.relation.issn2343-2608
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysohavainnointi
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.subject.ysometakielet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3999
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8802
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37832
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p166
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30661/afinlavk.143449
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright