Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.authorHyvärinen, Titta
dc.date.accessioned2024-11-12T06:37:34Z
dc.date.available2024-11-12T06:37:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98254
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli kuvata perehdytystä työssä oppimisen muotona ja selvittää asiantuntijatehtävissä työskentelevien uusien työntekijöiden kokemuksia perehdytyksestä. Tarkoituksena oli myös selvittää tutkittavilta kohdeorganisaatiossa toteutetun perehdytyksen kehittämiskohteita. Tutkimuskohteina olivat Suomen ympäristökeskuksessa korkeintaan noin puoli vuotta työskennelleet tutkijat ja asiantuntijat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena; aineisto kerättiin 12 teemahaastattelulla ja sen käsittelyssä käytettiin temaattista analyysia. Tutkimustulosten perusteella laadukas perehdytys edellyttää perehdyttäjiltä prosessiin sitoutumista ja sen yksilöllistä toteutusta. Onnistuneen perehdytyksen keskeisinä tekijöinä on perehdyttäjien perehdytysosaaminen ja arvostava suhtautuminen sekä perehdytykseen että uuteen työntekijään. Heikosti toteutettu substanssiperehdytys voi aikaansaada tulokkaalle negatiivisia, kuten turhautumisen tunteita ja ohuesti toteutettu työyhteisöön perehdytys ulkopuolisuuden tunteita. Suurimpia haasteita on hyvin toteutetun perehdytyksen edellyttämä ajallinen resurssi, uusien työntekijöiden yksilölliset osaamis- ja oppimistarpeet sekä puutteellinen perehdytyksen seuranta. Myös uusien työntekijöiden itseohjautuvuuden asteessa ilmenevät erot vaikuttavat perehdytyksen toteutukseen. Osa toimii itseohjautuvasti pakon edessä jäätyään vaille kaipaamaansa perehdytystä ja osalle se on luontevaa tapa toimia. Tulokkaat toivovat perehdytyksen alussa läsnä perehdytyksenä, vaikka arvostavatkin etätyöskentelyä. Käytännön toimenpidesuosituksina perehdytyksen kehittämiseen ehdotetaan tulokkaiden aiemman osaamisen tietoisempaa huomioimista, monipuolisten perehdytyskeinojen käyttöä sekä jaksottamista ja joustoja. Perehdytysvastuun jakamista suositellaan useammalle perehdyttäjälle. Lisäksi ehdotetaan säännöllisiä tilannekatsauksia esihenkilön ja tulokkaan kesken sekä säännöllisempää seuranta- ja palautemenettelyä.fi
dc.format.extent93
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherperehdytys
dc.subject.othersosiaalistuminen
dc.subject.othertyönopastus
dc.titlePerehdytys Suomen ympäristökeskuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411127101
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoperehdyttäminen
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysotyöpaikkakoulutus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysooppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright