Tapaustutkimus: Uusi perehdyttämisohjelma organisaation tietohallinnossa
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Laadukas perehdyttäminen on todettu merkittäväksi tekijäksi uuden työnteki-jän sopeutumisessa ja sitoutumisessa organisaatioon. Tutkimusten mukaan työntekijät päättävät ensimmäisten kuuden kuukauden aikana, jäävätkö he uuteen työpaikkaansa. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää uuden perehdyttämisohjelman sopivuutta työntekijöiden työnkuvaan organisaation tietohallinnossa ja antaa suosituksia sen kehittämiseen tuloksien perusteella. Tutkielman lähestymistapana on laadullinen tapaustutkimus, jossa tiedonhankintamenetelmänä käytetään puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksen teoriaosuudessa keskityttiin organisaation tietohallinnon ja perehdyttämisen teorioiden sekä viitekehysten avaamiseen. Tietohallinto on organisaation johdon ja hallituksen vastuulla toimiva elin, jonka tarkoituksena on varmistaa, että yrityksen IT-valinnat tukevat organisaation strategiaa sekä tavoitteita. Organisaation tietohallinto on jaettu eri osa-alueisiin, joilla on omat vastuunsa sekä tehtävänsä. Perehdyttäminen on prosessi, joka tapahtuu uuden työntekijän ja hänet palkanneen organisaation välillä. Jokaisella organisaatiolla on olemassa jonkinasteinen perehdyttämisohjelma, vaikka organisaatiossa siihen ei oltaisikaan kiinnitetty huomiota. Tutkimusaineisto kerättiin neljältä kohdeorganisaation tietohallintoasiantuntijalta, jotka olivat käyneet läpi uuden perehdyttämisohjelman aloittaessaan työnsä. Aineiston analyysin avulla pystyttiin tunnistamaan keskeiset teemat ja havainnot, jotka liittyivät uuden perehdyttämisohjelman vaikutukseen työntekijöiden sopeutumiseen ja suoriutumiseen. Näistä havainnoista muodostettiin perehdyttämisohjelman menestystekijät, joita olivat esimerkiksi organisaation avoin ja positiivinen ilmapiiri sekä työtehtävän aktiviteettien läpikäynti. Analyysin perusteella havaittiin, että uudella perehdyttämisohjelmalla oli positiivinen vaikutus uusien työntekijöiden integroitumiseen kohdeorganisaation tietohallintoon, esimerkiksi työpaikkakummin läsnäolo koettiin myönteiseksi. Lopuksi suositukset perehdyttämisohjelman kehittämiseksi kohdeorganisaatiossa koskivat esimerkiksi työntekijän motivaation ylläpitämiseen ja työtehokkuuden varmistamiseen liittyviä toimenpiteitä sekä tutkimuksen tuloksien perusteella havaittuihin puutoksiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Organisaation IT-strategian suunnittelu : tapaustutkimus Rikosseuraamuslaitos
Riihijärvi, Veronica (2019)Tässä työssä tutkittiin, miten IT-strategiaprosessia voidaan tukea sitä varten luoduilla suunnittelumenetelmillä. IT-strategian avulla organisaatio saa määritettyä, miten tietotekniikka tukee liiketoimintaa tai luo kilpailua ... -
Työyhteisöjen hyvinvointikäsityksistä kohti koko organisaation yhteistä työhyvinvointipuhetta : työhyvinvoinnin rakentumisen tapaustutkimus Vaalijalan kuntayhtymässä
Winter, Sara (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan työhyvinvoinnin rakentumista organisaation jäsenten puheessa. Tutkielma on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jonka kohdeorganisaationa on julkisia kuntoutus- ja ... -
Luovan alan organisaation luovuus ja sen tukeminen henkilöstöjohtamisen käytänteinä : tapaustutkimus muotoilualan organisaatiosta
Leskelä, Heli (2019)Tutkimuksessa tutkittiin luovan alan luovuutta, sen ilmenemistä sekä luovuutta mahdollistavia henkilöstöjohtamisen keinoja päivittäisessä työssä. Luovuutta tukemista HRM-käytänteistä ei ole juurikaan tutkimustietoa, joten ... -
Organisaation oppimisen lähtökohtia, raameja ja haasteita : tapaustutkimus sairaalaorganisaatiosta
Jaakkola, Marianne; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija; Ruoranen, Minna; Antikainen, Teuvo (Jyväskylän yliopisto, 2022)Oppiminen on luonnollinen osa nykyajan työelämää ja työn tekemistä erilaissa organisaatioissa. Sillä on myös iso merkitys organisaatioiden kestävää kilpailukykyä luovana elementtinä. Terveydenhuollon alalla organisaation ... -
Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus
Kupari, Eerika (2022)Järjestelmien kehitysprosessin aikana käytettävyyttä on tärkeä testata mahdollisimman hyvän käytettävyyden ja siten käyttäjiä tukevien järjestelmien mahdollistamiseksi. Järjestelmien hyvällä käytettävyydellä taataan ...