Hahmonluonti itseilmaisun välineenä: Pelaajien valinnat digitaalisissa peleissä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämä tutkielma pyrki selvittämään vaikuttavia tekijöitä pelien hahmonluonnin taustalla. Tavoitteena oli erityisesti selvittää voiko kehonkuva vaikuttaa tähän ja kuinka erilaiset pelaajat tekevät hahmoja. Aiheen tarkastelu on mielenkiintoista ja hyödyllistä sekä itsessään, että myös pelikehitystä ajatellen, sillä hahmonluonnilla on merkittävä rooli pelaajien samaistumisessa pelihahmoihin sekä pelikokemuksen syventämisessä. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, johon vastasi 804 henkilöä. Tulokset osoittavat että hahmonluonti on monipuolinen väline, jota pelaajat hyödyntävät eri tavoin. Vaikuttavia asioita ovat sukupuoli, ikä, pelaajan suuntautuminen ja kehonkuva. Lähes puolet vastaajista loi pelihahmoja, jotka erosivat ulkonäöltään heidän omasta itsestään ja neljäsosa ei heijastanut hahmoonsa mitään omia piirteitään. Hiustyyli ja sukupuoli olivat monille pelaajille tärkeimpiä muokattavia ominaisuuksia, ja suuri osa pelaajista valitsi hahmolleen oman ihonsävynsä ja sukupuolen. Lisäksi tulokset osoittavat, että naiset ovat keskimäärin vahvemmin esteettisesti suuntautuneita ja pitävät hahmojen piirteiden muokkausta tärkeämpänä kuin miehet. Kehonkuva oli yhteydessä pelaajan ja pelihahmon vartalon koettuun yhdennäköisyyteen, mutta ei minkään piirteen tärkeyteen. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä tarkastella kulttuurien välisiä eroja hahmonluonnissa sekä tutkia, miten hahmon muut ominaisuudet, kuten luonne ja ääni, vaikuttavat pelaajan samaistumiseen pelihahmoon. Myös erilaisten menetelmien, kuten haastatteluiden ja koetilanteessa tapahtuvan hahmonluonnin, käyttö voisi tuoda esiin uusia näkökulmia aiheeseen.
...
This thesis sought to find out the influencing factors behind the creation of characters in games. The goal was especially to find out if body image can affect this and how different players make characters. Examining the topic is interesting and useful both in itself and also in terms of game development, as character creation plays a significant role in players' identification with game characters and in deepening the game experience. The research was carried out using a survey, which was answered by 804 people. The results show that character creation is a versatile tool that players use in different ways. Gender, age, player orientation and body image are influential factors. Almost half of the respondents created game characters that differed from their own appearance, and a quarter did not reflect any of their own characteristics on their character. Hairstyle and gender were the most important customizable features for many players, and a large number of players chose their own skin tone and gender for their character. In addition, the results show that, on average, women are more aesthetically oriented and consider the editing of character features more important than men. Body image was related to the perceived similarity of the player's and game character's body, but not to the importance of any feature. In further research, it would be useful to look at the differences between cultures in character creation and to study how the character's other characteristics, such as personality and voice, affect the player's identification with the game character. Also, the use of different methods, such as interviews and character creation in a controlled experiment, could bring out new perspectives on the subject.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pohjoisen mytologian vaikutus digitaalisissa peleissä : Edda-runojen ja visuaalisen analyysin avulla
Juutinen, Saara (2013)Käsittelee pohjoisen mytologian vaikutusta digitaalisissa peleissä. Keskeisimmät esille nousevat pelit ovat Smite, World or Warcraft ja Persona4. -
Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
Tienari, Annriikka (2017)Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen törmää niin koulussa, töissä, ostoskeskuksissa, lääketieteessä kuin viihteessä. Tämän tutkielman päätavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten ... -
Teknostressi digitaalisissa peleissä : case Genshin Impact
Teukku, Sanni (2022)Teknostressi, eli teknologian aiheuttama stressi on nykyaikana yhä yleisempää, kun erilaiset teknologiat lisääntyvät kaikkialla ympärillämme. Tässä tutkielmassa tutkittiin vapaa-ajalla koettua teknostressiä, erityisesti ... -
Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
Lavu, Anette (2017)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pelimotivaation lähteitä digitaalisten pelien pelaamiseen. Jotta ymmärretään pelimotivaation käsite, on syytä tutustua motivaatioon myös psykologisesta näkökulmasta, jonka jälkeen ... -
Käyttäjien luoma sisältö digitaalisissa peleissä
Laakso, Topi (2016)Käyttäjien luoma sisältö on kasvava ilmiö, mutta sen käyttöä peleissä on tutkittu vain vähän. Tutkielman tavoitteena on selvittää käyttäjien luoman sisällön merkitys peleille. Käyttäjien luomasta sisällöstä on hyötyä niin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.