Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University
Akateeminen maailma on käynyt läpi eräänlaista murrosaikaa. Lukuisat länsimaiset yliopistot ovat siirtyneet kohti markkinatalousajattelun mukaisia toimintamalleja, siinä missä vielä muutamia vuosikymmeniä sitten niiden toiminnan perustana olivat pääasiassa akateemislähtöiset arvot. Tästä on seurannut, että keskinäinen kilpailu ajaa yliopistoja markkinoimaan itseään yhä näkyvämmin erilaisten brändiin ja organisaatioidentiteettiin liittyvien väitteiden kautta. Yleisiä markkinoinnissa esiintyviä teemoja ovat muun muassa lupaukset innovatiivisuudesta tai korkeatasoisesta opetus- ja tutkimustoiminnasta. Toisinaan nämä väitteet ovat kuitenkin ylimitoitettuja, eivätkä toteudu käytännössä. Tässä tutkimuksessa kohteena on Yhdysvalloissa sijaitseva High Point University, jonka brändi- ja identiteettiväitteiden toteutumista arvioin word of mouth -näkökulmasta. Elektronisesta word of mouth -aineistosta selvisi, että High Pointin brändi jakoi voimakkaasti mielipiteitä eikä yliopisto yltänyt asettamiinsa brändi- ja identiteettiväittämiin ainakaan siinä mittakaavassa, mitä se virallisessa markkinointiviestinnässään implikoi. Argumentoin myös, että High Point University on esimerkki niin kutsutusta akateemisesta kapitalismista, missä yliopisto toimii tulosorientoituneesti. Täten High Point linkittyy länsimaisen korkeakoulusektorin viimeaikaiseen kehitykseen ja edustaa markkina-ajattelua, joka on paikoin syrjäyttämässä akateemiset ideaalit.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
Valpe, Kati (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia korkeakoulujen hakijamarkkinointia, markkinointiviestintää ja hakijan polkua. Tutkimuskysymykset olivat, miten yliopistoon hakeudutaan, mitä informaation lähteitä käytetään ja mikä ... -
Generalistiopiskelijoiden ura- ja työllistymispääomien kehittymisen tukeminen suomalaisten yliopistojen uraohjauksessa
Närepalo, Maiju; Piira, Eveliina (2023)Postmodernin yhteiskunnan odotukset ja työelämän muutossuunnat luovat yksilöille painetta ja epävarmuuden tunnetta jo yliopisto-opintojen aikana. Ilmiö haastaa uraohjauksen asiantuntijoita tukemaan erityisesti ... -
Yliopistojen tutkintokoulutuksen ja tutkimuksen rahoitus ja tulokset vuosina 2000-2004
Neittaanmäki, Pekka; Neittaanmäki, Reeta; Tiihonen, Timo (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
From a Limited Option to an Established Admissions Method : ideas for developing the Open University Path : Summary of the Alternative Path to University project publication
Joutsen, Heli; Kuivalainen, Tuomo; Haltia, Nina; Lahtomaa, Mervi; Patja, Päivi; Krapu, Jenni; Ellfolk, Aino-Kaisa; Kekäläinen, Ulla; Savela, Paula; Vuori, Satu (University of Jyväskylä, 2021) -
Public vs private universities in Nigeria : Market dynamics perspective
Olaleye, Sunday; Ukpabi, Dandison; Mogaji, Emmanuel (Routledge, 2020)Due to the scarcity of literature on developing countries of Africa, there is a need for a conceptual paper on the market dynamics perspective of the Nigerian public and private universities. The price signal influences ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.