Videorikasteiset haastattelut ikkunana lasten vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa
Hanhikoski, E., Laakso, M., Koivula, M., & Sevon, E. (2023, 31.3.2023). Videorikasteiset haastattelut ikkunana lasten vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/31/videorikasteiset-haastattelut-ikkunana-lasten-vertaissuhteisiin-varhaiskasvatuksessa/
Published in
Tutkittua varhaiskasvatuksestaDate
2023Copyright
© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2023
Lapsille varhaiskasvatus on tärkeä vertaissuhteiden konteksti, jossa vertaissuhteita ja niihin liittyviä sääntöjä ja normeja luodaan, säännöistä neuvotellaan ja niitä myös rikotaan. Lasten näkökulmasta ryhmän jäsenyys sekä kuulumisen ja ulossulkemisen dynamiikat voidaan ymmärtää jatkuvana neuvotteluprosessina ja lasten tapana toimia vertaissuhteissa. Samalla vertaissuhteisiin liittyvä kiusaaminen ja lasten yksinäisyys ovat huolta herättäviä kysymyksiä, jotka koskettavat myös varhaiskasvatusikäisiä lapsia. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan lasten vertaissuhteita varhaiskasvatuksessa osana TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hanketta. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa vahvistetaan lasten vertaissuhteisiin liittyviä taitoja ja osallisuutta ja näin pyritään kiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Tutkimuksen videorikasteinen haastatteluaineisto kerättiin kolmessa päiväkodissa keväällä 2022. Haastatteluissa keskustelun virittäjänä toimivat tutkijoiden koostamat, lapsiryhmäkohtaiset videot, jotka sisälsivät lasten välisiä vuorovaikutustilanteita päiväkotipäivän eri tilanteissa. Videon virittämistä ajatuksista ja tunteista keskusteltiin lasten (n=34), vanhempien (n=9) ja työntekijöiden (n=15) kanssa toteutetuissa videorikasteisissa haastatteluissa, jotka tekevät näkyväksi osallistujien merkityksenantoja ja tulkintoja tilanteista ja tapahtumista.
...
Publisher
Tutkittua varhaiskasvatuksestaISSN Search the Publication Forum
2737-3665Keywords
Original source
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/31/videorikasteiset-haastattelut-ikkunana-lasten-vertaissuhteisiin-varhaiskasvatuksessa/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243337427
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa vahvistetaan lasten vertaissuhteisiin liittyviä taitoja ja osallisuutta ja näin pyritään kiusaamisen ennaltaehkäisyynLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020) -
”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
Veikkolainen, Veera (2019)Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta. Kiinnostuksen kohteena oli, miten henkilöstö ...