Supporting student agency with functional language teaching : a material package for 5th grade EFL classrooms in Finnish primary schools
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS, 2014) painotetaan oppilaiden aktiivisuuden lisäämistä. Kielen opetuksen keskeisimpiä tavoitteita on toiminnallinen oppiminen ja oppilaslähtöinen toiminta (Lehtomaa, 2018). Toiminnallisuuden käsitteeseen sisältyy laaja-alaisia teorioita, mutta yhtenäistä ymmärrystä siitä mitä toiminnallisuus konkreettisesti tarkoittaa ei ole. Muun muassa oppilaslähtöisyys, oppilaiden aktivointi, liikuntaa sisältävä oppiminen, monipuoliset toimintamallit sekä oppijan toimijuuden ja yhteistyön merkitys korostuvat toiminnallisuuteen keskittyneissä tutkimuksissa. Tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuuden käsitettä tarkastellaan yleisesti opetuksen työkaluna ja toimintamallina. Tutkielmassa reflektoidaan myös, miten toiminnallisuuden eri ilmentymiä pystytään hyödyntämään englannin
kielen sanaston ja rakenteiden opetuksen kontekstissa. Maisterintutkielmani on näitä ilmiöitä käsittelevä teoreettiseen viitekehykseen perustuva materiaalipaketti,
Toimijuuden käsite ja sen kehittäminen saattavat olla joillekin opettajille vieraita. Oppijan toimijuus koostuu oppijan omista kyvyistä, tahdosta, mahdollisuuksista ja halusta ottaa oma oppiminen haltuun sekä kyvyistä muokata omaa toimintaa oman kehityksen parantamiseksi. Tässä tutkielmassa pohdin, voiko oppijan toimijuutta kehittää toiminnallisuuden avulla. Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, käsitteellisestä viitekehyksestä, jossa esitellään englannin kielen
sanaston opetuksen tutkimusta, oppilaan toimijuuden käsitettä ja toiminnallisuutta omissa luvuissaan. Opinnäytetyön toinen osa on konkreettinen materiaalipaketti, jossa 5. luokan oppilaiden opettajille tarjotaan sanaston oppimistehtäviä, joissa hyödynnetään toiminnallisia työtapoja. Lisäksi itse aktiviteetit on tarkoitettu englannin kielen oppijoille, jotka voivat kehittää toimijuuttaan mainittujen aktiviteettien avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
It's a jungle out there : a material package for supporting students with dyslexia in foreign language classrooms in upper secondary school
Ryösä, Helmi; Matikainen, Susanna (2017)Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisen vaikeuksista ja koskettaa myös suurta osaa lukiolaisista. Suuressa osassa lukioita ei kuitenkaan tarjota erillistä erityisopetusta, vaan tukimuodot rajoittuvat lukivaikeusdiagnoosin ... -
Functional English language learning: a material package for primary education
Posio, Eveliina (2018)Toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esillä nykyajan suomalaisessa pedagogisessa ... -
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ... -
Drama education and agency in EFL learning : a material package for primary school
Brunni, Maija (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien englannin kielen oppiainetta vuosiluokilla 3.–6. ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.