It's a jungle out there : a material package for supporting students with dyslexia in foreign language classrooms in upper secondary school
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisen vaikeuksista ja koskettaa myös suurta osaa lukiolaisista. Suuressa osassa lukioita ei kuitenkaan tarjota erillistä erityisopetusta, vaan tukimuodot rajoittuvat lukivaikeusdiagnoosin saaneilla lähinnä lisäaikaan kokeissa. Täten vastuu mahdollisen tuen antamisesta on tällä hetkellä aineenopettajalla. Aineenopettajakoulutukseen ei kuitenkaan sisälly kattavaa tietoa oppimisen
vaikeuksista, ja siksi olemme koonneet tähän tutkielmaan ja materiaalipakettiin tietoa lukivaikeuden vaikutuksista vieraan kielen opiskeluun.
Tämän vuoksi tutkielmamme tarkoituksena on antaa lukion opettajille tiivis katsaus lukivaikeuteen sekä sen ilmenemiseen ja tukemiseen erityisesti vieraan kielen opiskelussa. Vaikka aineenopettaja ei tee diagnoosia lukivaikeudesta, tehokkaiden tukitoimien onnistumiseksi on tärkeää olla tietoinen lukivaikeuden tyypillisistä piirteistä. Tutkielma toimii täten johdantona tarjoamaamme materiaalipakettiin. Tutkielmamme ja materiaalipakettimme otsikko on metafora, joka kuvaa tämänhetkistä lukion erityisopetuksen tilaa. Sen lisäksi otsikko kuvaa aineenopettajien haasteita tukitoimien suunnittelussa
riittävän tiedon ja konkreettisten keinojen puuttuessa. Otsikon voi myös tulkita kuvaavan vieraan kielen opiskelun näyttäytymistä tiheänä viidakkona oppilaalle, jolla on lukemisen vaikeuksia.
Materiaalipaketimme tavoitteet ovat antaa lukion kieltenopettajille tietoa lukivaikeuden vaikutuksista vieraan kielen opiskeluun ja tarjota konkreettisia, helposti käyttöön otettavia keinoja mukauttaa lukion
kielten opetusta monikanavaisempaan ja lukivaikeutta huomioivampaan suuntaan, jotta kaikilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Materiaalipakettimme pyrkii herättämään opettajien tietoisuutta lukivaikeudesta, edistämään opiskelijoiden kielellistä tietoisuutta ja metakognitiivisia taitoja sekä kannustamaan opettajia huomioimaan lukivaikeus myös lukion vieraan kielen opiskelussa.
...
Muu nimeke
Material package for supporting students with dyslexia in foreign language classrooms in upper secondary schoolAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ... -
Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Nissinen, Amanda (2024)Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten ... -
Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
Salmi, Lilja (2016)Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.