Show simple item record

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorPylkkänen, Juuso
dc.contributor.authorMajuri, Elias
dc.date.accessioned2024-10-01T05:35:29Z
dc.date.available2024-10-01T05:35:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97308
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkitaan luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista. Tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on historian arvioinnista? Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella näiden käsityksien välisiä yhteyksiä, eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin avaamaan arvioinnin periaatteita sekä historian oppiaineen keskeisiä piirteitä. Aineistonkeruuta, sen analyysia ja tulosten esittämistä ohjasi fenomenografinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto koostui kuuden luokanopettajan teemahaastatteluista. Haastattelu- aineiston analyysissä syntyi viisi kuvauskategoriaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat luokanopettajilla olleen lukuisia historian arviointiin liittyviä käsityksiä. Yhteistä niille oli arvioinnin kohdistaminen erityisesti muistinvaraiseen sisältötietoon. Opettajat käsittivät historian arvioinnin kiinnittyvän väistämättä oppilaan yleisiin luku- ja kirjoitustaitoihin. Heidän käsityksissään historian arviointi näyttäytyi eri tavoin haasteellisena. Arviointikäsityksistä voidaan löytää viittauksia myös historian taitotavoitteisiin sisältyvään historian ilmiöiden ymmärtämiseen. Oppilaat osoittivat historian osaamistaan kokeissa, esitelmissä, projekteissa, tuntityöskentelyssä ja kotitehtävissä. Vaikka opettajien käsityksissä korostuivat arvioinnin summatiivisuus, käsittivät he arvioinnin tehtäväksi myös oppimisen ohjaamisen. Käsityksissä painottui historian sisällöt historiallisen ajattelun kehittämisen sijaan. Oppilaiden tutustuttaminen historiatiedon alkuperään ja tulkinnallisuuteen näyttää jääneen lähdetyöskentelyn puuttuessa opetuksessa piiloon. Se merkitsi historiallisen tiedon hankkimiseen ja käyttämiseen liittyvien tavoitteiden sivuuttamista arvioinnissa.fi
dc.format.extent109
dc.language.isofi
dc.titleLuokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410016179
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record