dc.contributor.author | Viertola, Essi | |
dc.contributor.author | Kiili, Carita | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2024-09-09T08:57:17Z | |
dc.date.available | 2024-09-09T08:57:17Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Viertola, E., Kiili, C. (2024). Pintaa syvemmälle : ääneenajattelututkimus suomea toisena kielenään opiskelevien lukiolaisten luetunymmärtämisestä. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.15(4). <a href='https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/pintaa-syvemmalle-aaneenajattelututkimus-suomea-toisena-kielenaan-opiskelevien-lukiolaisten-luetunymmartamisesta'>URN: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/pintaa-syvemmalle-aaneenajattelututkimus-suomea-toisena-kielenaan-opiskelevien-lukiolaisten-luetunymmartamisesta</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96961 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastelemme suomea toisena kielenään opiskelevien lukiolaisten luetunymmärtämistä. Tutkimuksessa kymmenen opiskelijaa luki lyhyitä narratiivisia tekstejä, jotka otimme tanskalaisten tutkijoiden kehittämästä luetunymmärtämisen testistä. Tekstit on laadittu siten, että opiskelijoiden piti päätellä tilanne, josta teksti kertoo. Kun opiskelijat lukivat tekstejä, he ajattelivat ääneen. Tällä tavoin pääsimme kurkistamaan heidän luetunymmärtämisen prosesseihinsa pintaa syvemmältä. Artikkelissa kuvaamme, miten luetunymmärtämiselle olennainen tilannemalli tekstistä muodostuu ja millaisissa tilanteissa se voi jäädä muodostumatta. Lopuksi annamme vinkkejä, miten tutkimuksessa käytettyjä tekstejä voi hyödyntää luetunymmärtämisen opetuksessa. Artikkeli perustuu Viertolan (2024) graduun. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/pintaa-syvemmalle-aaneenajattelututkimus-suomea-toisena-kielenaan-opiskelevien-lukiolaisten-luetunymmartamisesta | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | ääneenajattelu | |
dc.title | Pintaa syvemmälle : ääneenajattelututkimus suomea toisena kielenään opiskelevien lukiolaisten luetunymmärtämisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202409095845 | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 15 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7401 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11406 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20611 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24613 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |