Simple View of Reading Across the Transition from Kindergarten to Grade 1 in a Transparent Orthography
Silinskas, G., Gedutiene, R., Torppa, M., & Raiziene, S. (2024). Simple View of Reading Across the Transition from Kindergarten to Grade 1 in a Transparent Orthography. Scientific Studies of Reading, 28(1), 60-78. https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2220848
Julkaistu sarjassa
Scientific Studies of ReadingPäivämäärä
2024Oppiaine
Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöResurssiviisausyhteisöKasvatuspsykologiaPsykologiaSchool of WellbeingSchool of Resource WisdomKasvatuspsykologiaPsychologyTekijänoikeudet
© 2023 the Authors
Purpose: This longitudinal study investigated the simple view of reading (SVR) model and its cognitive basis in a transparent orthography of the Lithuanian across the transition from kindergarten to Grade 1.
Method: The language and early literacy skills of 229 children (Mage = 6.79, SD = .47) were tested at the end of kindergarten (vocabulary, letter knowledge, phonological awareness, and RAN); listening comprehension and word reading fluency were tested at the start of Grade 1; and reading comprehension was measured at the end of Grade 1.
Results: Together with parental education, word reading fluency and listening comprehension predicted reading comprehension (R2 = 43.2%). The second model, which also included language and early literacy skills, showed that vocabulary and phonological awareness indirectly predicted reading comprehension via listening comprehension, while phonological awareness, letter knowledge, and rapid automatized naming (RAN) indirectly predicted reading comprehension via word reading fluency (R2 = 43.6%). However, after allowing the direct paths from language and early literacy skills in kindergarten to reading comprehension, listening comprehension and word reading fluency were no longer significant predictors of reading comprehension, whereas vocabulary and letter knowledge were (R2 = 58.9%).
Conclusion: The results provided support for the SVR model in transparent Lithuanian orthography in that linguistic and decoding components are important for early reading comprehension. However, the results also suggested that, in the Lithuanian context, kindergarten vocabulary and letter knowledge are stronger measures in predicting reading comprehension than listening comprehension and word reading fluency in Grade 1.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1088-8438Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183524195
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Tutkijatohtori, SA; Akatemiatutkija, SA; Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SA; Akatemiatutkijan tutkimuskulut, SALisätietoja rahoituksesta
This work was supported by the grants of the Academy of Finland to Gintautas Silinskas (grant numbers #296082, #331525, #336148, #358041).The research contribution of Minna Torppa is part of the CRITICAL project funded by the Strategic Research Council (SRC) established within the Academy of Finland (Grants No. 335625 and No. 335727).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuullun ja luetun tekstin ymmärtämisstrategiat ja -vaikeudet peruskoulun kolmannella ja yhdeksännellä luokalla
Holopainen, Esko (University of Jyväskylä, 2003) -
Tapaustutkimus luetun ymmärtämisen haasteista kolmannen luokan oppilaiden keskuudessa
Haiko, Riikka; Vainio, Anniina (2012)Tässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä ... -
Parental Teaching of Reading and Spelling Across the Transition From Kindergarten to Grade 1
Silinskas, Gintautas; Aunola, Kaisa; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Raiziene, Saule (Frontiers Media, 2021)We investigated the longitudinal links between parental teaching of reading and spelling and children’s word reading and spelling skills. Data of 244 Lithuanian parent–child dyads were analyzed, who were followed across ... -
Developmental leisure reading profiles and their association with reading skills across Grades 1–9
Ulvinen, Emmi; Psyridou, Maria; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Siekkinen, Martti; Torppa, Minna (Elsevier, 2024)This study examined the developmental profiles of different leisure reading habits and their association with reading fluency and comprehension in 2525 Finnish students from Grade 1 to 9. Four profiles were identified based ... -
Lievään kehitysvammaisuuteen liittyvä heikko lukutaito : erityisen vaikeaa lukemisvaikeutta?
Närhi, Vesa; Peltomaa, Kaisa; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2014)Yhä suurempi osa kehitysvammaisista ihmisistä huolehtii itsenäisesti asioistaan ja hyvä lukutaito on keskeinen itsenäisen selviytymisen kannalta. Vaikka lukutaidon kehittymistä ja lukemaan oppimisen vaikeuksia on tutkittu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.