University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla

Thumbnail
View/Open
450.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hiltunen, Katariina |
Annala, Laura
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon yhteyttä 9.-luokkalaisten oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin, kun heidän 7. luokan lukutaitonsa otettiin huomioon. Lisäksi tarkasteltiin, oliko taustamuuttujilla (sukupuoli, lukutottumukset ja vanhempien koulutustausta) yhteyttä oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin. Tutkimusaineisto oli osa laajempaa Alkuportaat-pitkittäistutkimusta. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin keväällä 2014 ja 2016 oppilaiden ollessa 7. ja 9. luokalla. Tutkimusaineisto koostui kahdesta lukutaitoa mittaavasta tehtävästä (tekstin ymmärtäminen ja sanojen lukeminen), vanhempien kyselylomakkeesta sekä oppilaskyselystä, jonka osana oppilaat arvioivat metakognitiivisia taitojaan. Tutkimukseen osallistui 9. luokalla 1 745 oppilasta, joista 829 oli tyttöjä ja 916 oli poikia. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että 7. ja 9. luokan lukutaidolla oli positiivinen yhteys 9.-luokkalaisten metakognitiivisiin taitoihin: mitä parempi lukutaito oppilaalla oli, sitä paremmat hänen metakognitiiviset taitonsa olivat. Tytöillä havaittiin olevan paremmat metakognitiiviset taidot kuin pojilla. Lukutottumusten osalta tulokset puolestaan osoittivat, että mitä enemmän oppilaat lukivat vapaa-ajallaan, sitä paremmat heidän metakognitiiviset taitonsa olivat. Lisäksi, mitä korkeampi koulutus vanhemmilla oli, sitä paremmat olivat myös oppilaiden metakognitiiviset taidot. Tämä tutkimus toimii tärkeänä avauksena perusopetuksen päättövaiheessa olevien oppilaiden metakognitiivisten taitojen ja niihin yhteydessä olevien tekijöiden kartoittamisessa. ...
Keywords
metakognitiiviset taidot yläkoulu sukupuoli lukutaito lukeminen metakognitio lukutottumukset ymmärtäminen oppiminen tekstinymmärtäminen luetun ymmärtäminen ajattelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004302978

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Online Research and Comprehension Performance Profiles Among Sixth‐Grade Students, Including Those with Reading Difficulties and/or Attention and Executive Function Difficulties 

    Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Utriainen, Jukka; Aro, Mikko; Leu, Donald J.; Leppänen, Paavo H. T. (Wiley, 2022)
    This study identified online research and comprehension (ORC) performance profiles of 436 sixth-grade students (206 girls) aged 12–13 years. We included learner groups with different learning-related difficulties and ...
  • Kuullun ja luetun tekstin ymmärtämisstrategiat ja -vaikeudet peruskoulun kolmannella ja yhdeksännellä luokalla 

    Holopainen, Esko (University of Jyväskylä, 2003)
  • Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla 

    Pohjola, Tuija (2013)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin vastavuoroisten ystävyyssuhteiden olemassaolon yhteyttä lasten tekniseen lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen kolmannella ja neljännellä luokalla. Lisäksi tutkittiin, olivatko ystävykset keskenään ...
  • Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä 

    Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ...
  • Motivaatio ja minäkäsitys lukutaidon ja koulumenestyksen selittäjinä yläkouluikäisillä oppilailla 

    Lahtinen, Elina (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre