Show simple item record

dc.contributor.advisorMalinen, Anita
dc.contributor.authorHeikura, Ada
dc.contributor.authorAalto-Setälä, Sofia
dc.date.accessioned2024-09-09T05:40:25Z
dc.date.available2024-09-09T05:40:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96954
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina olivat Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat kaikista kuudesta tiedekunnasta (n=1557). Aineistona tutkimuksessa käytettiin Opiskelun Taitokartta -kyselytutkimuksen aineistoa vuosilta 2017–2021, ja kyselystä hyödynnettiin opiskelustrategioiden osiota. Tutkimukseen valittiin mukaan kahdeksan väittämää, jotka pysyivät jokaisena vuotena samana. Aineistoa analysoitiin SPSS 28- ohjelmalla ja hyödynnettyjä analyysimenetelmiä olivat eksploratiivinen faktorianalyysi ja monimuuttujainen faktorianalyysi (MANOVA). Tutkimuksen mukaan opiskelustrategioista korostui kaksi ulottuvuutta: taito ja tahto, jotka ovat linjassa Weinsteinin (2006) Strategisen oppimisen mallin kanssa. Eri tiedekuntien opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioiden hallinnassa erosivat tilastollisesti merkitsevästi. Kasvatustieteen ja psykologian tiedekunnan opiskelijat sekä liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutaitonsa keskimäärin hieman paremmiksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat. Humanistisen tiedekunnan ja informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijat arvioivat opiskelutahtonsa keskimäärin hieman heikommaksi kuin muiden tiedekuntien opiskelijat.fi
dc.format.extent44
dc.language.isofi
dc.subject.otheropiskelustrategiat
dc.subject.otheryliopisto-opiskelijat
dc.subject.otheropiskelukyky
dc.titleJyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409095839
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysoopiskelutaito
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record