Show simple item record

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorViitanen, Maarit
dc.date.accessioned2024-09-09T05:37:54Z
dc.date.available2024-09-09T05:37:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96953
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatustoiminnan laatua ja laadun arviointia vuorohoidon kontekstissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin vuorohoidon työntekijöiden näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnan laadusta ja laadun arvioinnista eri vuorokauden aikoina. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten vuorohoidon laatua arvioidaan eli mitä arvioidaan, millaisilla menetelmillä sekä miten säännöllistä arviointi on. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa, joista ensimmäinen toteutettiin kesä- ja elokuun 2021 ja toinen joulu- ja helmikuun 2022–2023 välisenä aikana. Ensimmäinen aineisto toteutettiin Webropol-verkkokyselynä, johon osallistui viisi ympärivuorokautisesti avoinna olevaa varhaiskasvatusyksikköä ympäri Suomea. Toisen aineiston keräämiseen osallistui kaksi, jo ensimmäiseen aineistonkeruuseen osallistunutta, ympärivuorokautisesti avoinna olevaa varhaiskasvatusyksikköä. Jälkimmäisen aineiston keruu toteutettiin Webropol-verkkokyselynä sekä yksilöhaastatteluilla. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tuloksissa selvisi, että työntekijöiden näkemykset laadukkaasta varhaiskasvatustoiminnasta vuorohoidossa kiteytyvät asiakasnäkökulman, tavoitteellisen toiminnan sekä työyhteisön resurssien huomiointiin. Laatua arvioitiin suhteellisen säännöllisesti kohdistuen lasten, työntekijöiden sekä työyhteisön toimimiseen, ja lisäksi työyhteisön kehittämiseen. Tuloksissa näkyi varhaiskasvatuksen toiminta-aikojen epäsuhtaisuus, mikä ilmeni suunnitellun ja spontaanin toiminnan jakaantumisena päivä- ja vuorohoidon välillä.fi
dc.format.extent91
dc.language.isofi
dc.titleLaatu ja laadun arviointi varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409095838
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysolaatu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record