dc.contributor.advisor | Kalaja, Teppo | |
dc.contributor.author | Peura, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-09-03T06:14:45Z | |
dc.date.available | 2024-09-03T06:14:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96906 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä perehdytään yleisesti siihen, mitä alakoulun liikunnanopetus pitää sisällään (tuntimäärät, tavoitteet ja sisällöt) ja käydään läpi liikunnanopetuksen erityispiirteitä verrattuna tavalliseen luokkahuoneopettamiseen. Lisäksi vertaillaan luokanopettajien ja liikunnanopettajien saamaa liikuntapedagogista koulutusta. Lopuksi perehdytään tutkimuksiin, joissa vertaillaan eritasoisen liikuntapedagogisen koulutuksen saaneita opettajia ja heidän taitojaan oppilaiden motivointiin, liikuntaosaamiseen ja suhtautumiseensa liikunnanopetusta kohtaan liittyen. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet opettajat suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa.
Kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta alakoulun liikunnanopetuksen olevan erityisen tärkeää, koska lapsuudessa opitaan enimmäkseen motoriset perustaidot ja yksilön liikkumistottumukset muotoutuvat jo silloin. Liikunnanopetuksen erityispiirteet vaativat oikeanmukaista osaamista opettajalta. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | liikunnanopetuksen erityispiirteet | |
dc.subject.other | liikuntapedagogiikka | |
dc.subject.other | luokanopettajakoulutus | |
dc.title | Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202409035791 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |