Show simple item record

dc.contributor.advisorHarju-Autti, Raisa
dc.contributor.authorKariuki, Mira
dc.date.accessioned2024-09-02T06:09:13Z
dc.date.available2024-09-02T06:09:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96894
dc.description.abstractTämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä etäopetuksen onnistumiseksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin fenomenologista lähestymistapaa, jonka tarkoituksena oli kerätä luokanopettajien kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta luokanopettajaa, jotka opettivat etäopetusaikana alakoulun 4.-6. luokan oppilaita. Luokanopettajat valittiin eliittiotantana Etelä-Suomessa toimivasta peruskoulusta, jossa digipedagogiikka oli pitkällä jo ennen koronapandemia-aikaa. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin puolistrukturoitua kysymysrunkoa hyödyntäen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että laitekannalla, oppilaiden ja opettajien digitaidoilla, opettajan etäopetuksen hallinnalla sekä laadukkaalla ja monipuolisella sähköisellä oppimisympäristöllä on suuri merkitys etäopetuksen onnistumiseksi. Lisäksi tutkimuksen mukaan etäopetuksen strukturoinnilla ja tukea tarvitsevien huomioimisella voidaan edistää etäopetuksen toimivuutta. Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen ylläpitäminen etäopetuksen aikana osoittautui tärkeäksi elementiksi opettajan tietoisuudelle oppilaidensa hyvinvoinnista.fi
dc.format.extent60
dc.language.isofi
dc.subject.othersähköinen oppimisympäristö
dc.titleDigiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409025777
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoetäopiskelu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record