dc.contributor.author | Mykrä, Niina | |
dc.contributor.author | Suojoki-Saarinen, Sirpa | |
dc.contributor.author | Lehtonen, Anna | |
dc.contributor.editor | Ratava, Paula | |
dc.contributor.editor | Tomberg, Jussi | |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T05:15:25Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T05:15:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Mykrä, N., Suojoki-Saarinen, S., & Lehtonen, A. (2024). Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa. In P. Ratava, & J. Tomberg (Eds.), <i>Lukioiden kestävyystiekartasto : reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä</i> (pp. 24-28). Opetushallitus. <a href="https://hankejulkaisut.mobiezine.fi/zine/13/article-2552" target="_blank">https://hankejulkaisut.mobiezine.fi/zine/13/article-2552</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_241685875 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96826 | |
dc.description.abstract | Opetussuunnitelma on opettajien ja oppimateriaalien tekijöiden ohjenuora. Opetussuunnitelman esittämät tavoitteet ja sisällöt sekä antavat tilaa kestävyyskysymyksille että velvoittavat niiden pariin. Euroopan Unionin jäsenmaiden yhteisenä tavoitteena on integroida kestävyysosaaminen entistä tiiviimmin osaksi opetusta kaikilla koulutuksen tasoilla GreenCompin mukaisesti. Sisällöt ovat pitkälti vanhoja tuttuja, mutta kestävän tulevaisuuden rakentaminen oppimisen motiivina nousee pääosaan. Jo nyt lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 mukaan lukio-opetuksen tulee vahvistaa ymmärrystä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristön tilaan ja ohjata toimimaan kestävän elämäntavan hyväksi. Seuraavassa kestävyysosaamista jäljitetään GreenCompin avulla ensin lukion opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista, sitten oppiainekohtaisesta opetussuunnitelmasta. | fi |
dc.format.extent | 89 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Opetushallitus | |
dc.relation.ispartof | Lukioiden kestävyystiekartasto : reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä | |
dc.relation.uri | https://hankejulkaisut.mobiezine.fi/zine/13/article-2552 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202408295709 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 24-28 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Opetushallitus | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.relation.grantnumber | 101036505 | |
dc.relation.grantnumber | 101036505 | |
dc.relation.projectid | info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/101036505/EU// ECF4CLIM | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | vihreä siirtymä | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8470 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7401 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p39666 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | European Commission | en |
dc.relation.funder | Euroopan komissio | fi |
jyx.fundingprogram | IA Innovation Action, H2020 | en |
jyx.fundingprogram | IA Innovation Action, H2020 | fi |
dc.type.okm | D2 | |