Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa
Mykrä, N., Suojoki-Saarinen, S., & Lehtonen, A. (2024). Kestävyysosaamista lukion opetussuunnitelmassa. In P. Ratava, & J. Tomberg (Eds.), Lukioiden kestävyystiekartasto : reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä (pp. 24-28). Opetushallitus. https://hankejulkaisut.mobiezine.fi/zine/13/article-2552
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Opetushallitus
Opetussuunnitelma on opettajien ja oppimateriaalien tekijöiden ohjenuora. Opetussuunnitelman esittämät tavoitteet ja sisällöt sekä antavat tilaa kestävyyskysymyksille että velvoittavat niiden pariin. Euroopan Unionin jäsenmaiden yhteisenä tavoitteena on integroida kestävyysosaaminen entistä tiiviimmin osaksi opetusta kaikilla koulutuksen tasoilla GreenCompin mukaisesti. Sisällöt ovat pitkälti vanhoja tuttuja, mutta kestävän tulevaisuuden rakentaminen oppimisen motiivina nousee pääosaan. Jo nyt lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 mukaan lukio-opetuksen tulee vahvistaa ymmärrystä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristön tilaan ja ohjata toimimaan kestävän elämäntavan hyväksi. Seuraavassa kestävyysosaamista jäljitetään GreenCompin avulla ensin lukion opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista, sitten oppiainekohtaisesta opetussuunnitelmasta.
Julkaisija
OpetushallitusKuuluu julkaisuun
Lukioiden kestävyystiekartasto : reittejä kohti hyvinvoivaa ja kestävää yhteisöä
Alkuperäislähde
https://hankejulkaisut.mobiezine.fi/zine/13/article-2552Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/241685875
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Euroopan komissioRahoitusohjelmat(t)
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mikä GreenComp?
Mykrä, Niina (Opetushallitus, 2024) -
Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
Suojoki-Saarinen, Sirpa (2024)Elämää tulee kehittää kestävämpään suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus on tässä merkittävässä roolissa. Euroopan komission laatima vihreän kehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirtämään käytäntöön YK:n vuonna 2015 ... -
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetussuunnitelmassa ja opetuksessa
Erkkilä, Noora (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu nykyisen lukion opetussuunnitelman perusteita ja ongelmaperustaista oppimista lukion kemian opettajien näkökulmasta. Tutkielman kirjallisessa osassa määritellään ongelmaperustainen ... -
Circular economy and the separated yet inseparable social dimension : Views from European circular city experts
Liu, Kang (Elsevier, 2024)Circular economy has received significant attention worldwide for its potential to reconcile ecological limits and economic development. Europe, in particular, has made it a policy focus for achieving its climate ambitions. ... -
Green dreams are made of this : Futures consciousness and proenvironmental engagement
Lalot, Fanny; Ahvenharju, Sanna; Uusitalo, Outi (Wiley, 2024)Futures consciousness (FC) refers to the capacity to understand, anticipate and prepare for the future. As a form of future orientation, it encompasses five interrelated dimensions of time perspective, agency beliefs, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.