Bridging physical and virtual ecologies of action : giving and following instructions in co-located VR-gaming sessions
Olbertz-Siitonen, M., & Piirainen-Marsh, A. (2023). Bridging physical and virtual ecologies of action : giving and following instructions in co-located VR-gaming sessions. Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti, 20(1), FORTHCOMING. https://doi.org/10.33352/prlg.121525
Julkaistu sarjassa
Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehtiPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2024 the Authors
Using multimodal conversation analysis, this study examines how communicative practices are adapted to the affordances for interaction in co-located encounters where participants are getting acquainted with VR-technology and games. The analysis focuses on instructional activities and investigates how an expert player guides others in learning how to handle VR equipment and getting to know the game mechanics during the initial moments of starting a new game. The data comprises video-recordings of informal social gatherings of 3-4 young adults who take turns in trying out different VR games. The gaming situations were organized in a temporary game lab using consumer-grade VR equipment, a large screen that displayed video feed from the game console and loudspeakers for the game sound. The analysis demonstrates how the experienced player who has no direct agency over the virtual world uses verbal and carefully placed tactile means to help novice players (who in turn have restricted access to the material world) navigate the initial stages of entering a game. Their complying actions, on the other hand, are characterized by finely tuned bodily adjustments in interplay with affordances of the technology. The instruction sequences, therefore, represent interactional moments in which the participants mutually attend to asymmetries, orienting to bridging physical and virtual ecologies of action.
...
Julkaisija
Prologos ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-7613Asiasanat
manuaalinen toiminnan ohjaaminen murtunut ekologia multimodaalinen keskustelunanalyysi ohjeet ohjeistettu toiminta fractured ecology instructions, instructed action manual guiding action multimodal conversation analysis multimodaalisuus interaktiivisuus sosiaalinen oppiminen vuorovaikutus tietokonepelit ohjaus (neuvonta ja opastus) virtuaalitodellisuus keskustelunanalyysi
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/233459638
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Instructed perception and action : The mutual accomplishment of manual know-how in using VR games
Piirainen-Marsh, Arja; Olbertz-Siitonen, Margarethe (Elsevier, 2024)This paper investigates how manual know-how is manifested in instructed action in a technologized setting characterised by distributed spaces and bodies. Drawing on data from a temporary game lab where co-present participants ... -
Learning Grammar for Social Action : Implications for Research and Language Teaching
Piirainen-Marsh, Arja; Lilja, Niina (Wiley, 2022) -
"Kyl mää kuulen" : lapsiosallistujien huomiointi perheterapian reflektiivisissä prosesseissa
Hussi, Pilvi; Myllymäki, Heidi (2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten perheiden terapiaistuntojen reflektiivisiä prosesseja. Tutkimuksessa pyritään tavoittamaan sitä, miten reflektiivisiä prosesseja ... -
Lasten leiriryhmän ryhmäprosessi ja sen ohjaaminen
Haavisto, Anni; Paalanen, Anna (2014)Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme lasten leiriryhmien ryhmäprosesseja ja niiden eri vaiheita. Tutkimuksemme teoriapohjana toimii Tuckmanin (1965) malli, jonka mukaan ryhmäprosessi käsittää viisi eri vaihetta: ryhmän ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.