Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRoiha, Anssi
dc.contributor.authorHyppönen, Pauliina
dc.date.accessioned2024-08-16T08:21:27Z
dc.date.available2024-08-16T08:21:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96638
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella millaisten tekijöiden perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kuvailevat vaikuttavan suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää niitä konkreettisia menetelmiä, joita opettajat käyttävät tukiessaan eri taitotason omaavien oppilaiden suomen kielen kehittymistä. Tutkimukseen osallistui neljä valmistavan luokan opettajaa, jotka toimivat tutkimuksen aikana valmistavassa opetuksessa. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina opettajilta keväällä 2024. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen analyysitapa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavat monet erilaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät. Tutkimus vahvisti jo aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseita haasteita valmistavan luokan heterogeenisyydestä eli moninaisuudesta, jolla on vaikutusta niin oppimiseen kuin opettamiseen valmistavassa opetuksessa. Oppilaiden erilaiset taustatekijät, kuten kouluhistoria, taitotaso ja yksilölliset tuen tarpeet vaikuttavat niin suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen kuin opetuksen suunnitteluun. Tutkimuksessa korostui opettajien käyttämät kielitietoiset, sensitiiviset ja ennakoitavat toimintatavat, joiden avulla opettajat tukevat yksilöllisesti oppilaan suomen kielen kehittymistä. Tutkimuksen perusteella opettajien sisäisillä tekijöillä, kuten koulutustaustalla ja työvuosilla oli merkitystä suomen kielen opettamiseen.fi
dc.format.extent44
dc.language.isofi
dc.subject.othermaahanmuuttajataustaiset oppilaat
dc.subject.otherkielitietoisuus
dc.titleValmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavista tekijöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202408165522
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysovalmistava opetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot