dc.contributor.advisor | Roiha, Anssi | |
dc.contributor.author | Hyppönen, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2024-08-16T08:21:27Z | |
dc.date.available | 2024-08-16T08:21:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96638 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella millaisten tekijöiden perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kuvailevat vaikuttavan suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää niitä konkreettisia menetelmiä, joita opettajat käyttävät tukiessaan eri taitotason omaavien oppilaiden suomen kielen kehittymistä.
Tutkimukseen osallistui neljä valmistavan luokan opettajaa, jotka toimivat tutkimuksen aikana valmistavassa opetuksessa. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina opettajilta keväällä 2024. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen analyysitapa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tulokset osoittivat, että suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavat monet erilaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät. Tutkimus vahvisti jo aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseita haasteita valmistavan luokan heterogeenisyydestä eli moninaisuudesta, jolla on vaikutusta niin oppimiseen kuin opettamiseen valmistavassa opetuksessa. Oppilaiden erilaiset taustatekijät, kuten kouluhistoria, taitotaso ja yksilölliset tuen tarpeet vaikuttavat niin suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen kuin opetuksen suunnitteluun. Tutkimuksessa korostui opettajien käyttämät kielitietoiset, sensitiiviset ja ennakoitavat toimintatavat, joiden avulla opettajat tukevat yksilöllisesti oppilaan suomen kielen kehittymistä. Tutkimuksen perusteella opettajien sisäisillä tekijöillä, kuten koulutustaustalla ja työvuosilla oli merkitystä suomen kielen opettamiseen. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | maahanmuuttajataustaiset oppilaat | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.title | Valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavista tekijöistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202408165522 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | valmistava opetus | |