Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSevon, Eija
dc.contributor.authorHyvärinen, Saija
dc.contributor.authorRautjoki, Riikka
dc.date.accessioned2024-08-12T10:20:35Z
dc.date.available2024-08-12T10:20:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96581
dc.description.abstractMäärällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja kielteisiksi kasvattajat arvioivat lapsiryhmän ilmapiirin lasten välisissä suhteissa. Lisäksi tutkimuksessamme tutkittiin, onko varhaiskasvatuksen lastenhoitajien ja opettajien arvioiden välillä eroja. Tutkimuksen aineistona käytämme Jyväskylän yliopiston TUIKKU- tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa vuonna 2022 kerättyä varhaiskasvatuksen työntekijöiden (N=69) päiväkirja-aineistoa. TUIKKU-hanke on opetus ja kulttuuriministeriön rahoittama. Aineiston analyysissa hyödynnettiin keskiarvosummamuuttujia, Mann- Whitney U-testiä sekä Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kasvattajien arviot niin tunteistaan, suhtautumisestaan kuin lapsiryhmän ilmapiiristä olivat enemmän myönteisiä kuin kielteisiä. Opettajien ja lastenhoitajien arvioiden välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Tutkimuksemme perusteella tunteiden ja ilmapiirin välillä on yhteyttä. Myönteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat myös suhtautuivat myönteisemmin ryhmän lapsiin, vastaavasti kielteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat suhtautuivat lapsiryhmään etäisesti ja turhautuneesti sekä arvioivat lasten välisten suhteiden ilmapiiriä kielteisemmin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvattajan myönteisellä vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen hyvinvoinnille ja oppimiselle.fi
dc.format.extent39
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkasvatusvuorovaikutus
dc.titleVarhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202408125457
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.subject.ysooppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright