dc.contributor.advisor | Sevon, Eija | |
dc.contributor.author | Hyvärinen, Saija | |
dc.contributor.author | Rautjoki, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2024-08-12T10:20:35Z | |
dc.date.available | 2024-08-12T10:20:35Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96581 | |
dc.description.abstract | Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä
ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään.
Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja kielteisiksi
kasvattajat arvioivat lapsiryhmän ilmapiirin lasten välisissä suhteissa. Lisäksi
tutkimuksessamme tutkittiin, onko varhaiskasvatuksen lastenhoitajien ja
opettajien arvioiden välillä eroja.
Tutkimuksen aineistona käytämme Jyväskylän yliopiston TUIKKU-
tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa vuonna 2022
kerättyä varhaiskasvatuksen työntekijöiden (N=69) päiväkirja-aineistoa.
TUIKKU-hanke on opetus ja kulttuuriministeriön rahoittama.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin keskiarvosummamuuttujia, Mann-
Whitney U-testiä sekä Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tutkimuksen tulokset
osoittavat, että kasvattajien arviot niin tunteistaan, suhtautumisestaan kuin
lapsiryhmän ilmapiiristä olivat enemmän myönteisiä kuin kielteisiä. Opettajien
ja lastenhoitajien arvioiden välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.
Tutkimuksemme perusteella tunteiden ja ilmapiirin välillä on yhteyttä.
Myönteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat myös suhtautuivat myönteisemmin
ryhmän lapsiin, vastaavasti kielteisiä tunteita kokiessaan kasvattajat
suhtautuivat lapsiryhmään etäisesti ja turhautuneesti sekä arvioivat lasten
välisten suhteiden ilmapiiriä kielteisemmin. Johtopäätöksenä voidaan todeta,
että kasvattajan myönteisellä vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen
hyvinvoinnille ja oppimiselle. | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kasvatusvuorovaikutus | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202408125457 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | ilmapiiri | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |