Healthy musical identities and new virtuosities : a humble manifesto for music education research
MacDonald, R., & Saarikallio, S. (2024). Healthy musical identities and new virtuosities : a humble manifesto for music education research. Nordic Research in Music Education, 5, 43-66. https://doi.org/10.23865/nrme.v5.5565
Julkaistu sarjassa
Nordic Research in Music EducationPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 the Authors
This paper presents a new conceptualisation of musicality via a framework called New Musical Virtuosities for Healthy Musical Identities. The development of healthy musical identities is proposed as a key aim for music education. Musicking for healthy musical identities is approached as holistic and inclusive, highlighting the integration of social and creative interactions in the concept of musical virtuosity. Implications and examples of the new virtuosity framework for research and practice are discussed, including perspectives on diversification, decolonisation, and widening participation. The paper emphasises “humble” to foreground a fluid interdisciplinary debate, while also stressing the importance of these proposals in the form of a manifesto.
Julkaisija
Cappelen DammISSN Hae Julkaisufoorumista
2703-8041Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/220817700
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen Akatemia; Euroopan komissioRahoitusohjelmat(t)
Huippuyksikkörahoitus, SA
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Lisätietoja rahoituksesta
This project has received funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s Horizon Europe research and innovation programme (grant agreement no. 101045747) and from the Research Council of Finland (grant no. 346210)Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
Hämäläinen, Matias (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia ... -
Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
Harju, Lari (2024)Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Musical identities in action : Embodied, situated, and dynamic
MacDonald, Raymond; Saarikallio, Suvi (SAGE Publications, 2022)This article provides a critical overview of musical identities as a research topic. A broad distinction between identities in music (IIM) and music in identities (MII) highlights how musical engagement is central to ... -
Kohti sensitiivistä musiikin opettamista : ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Huhtinen-Hildén, Laura (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.