Musical identities in action : Embodied, situated, and dynamic
MacDonald, R., & Saarikallio, S. (2022). Musical identities in action : Embodied, situated, and dynamic. Musicae Scientiae, 26(4), 729-745. https://doi.org/10.1177/10298649221108305
Julkaistu sarjassa
Musicae ScientiaePäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© The Authors 2022
This article provides a critical overview of musical identities as a research topic. A broad distinction between identities in music (IIM) and music in identities (MII) highlights how musical engagement is central to identity construction. These concepts are integrated with recent advances in psychological theory derived from enactive cognition (4E cognition) to propose a new framework for understanding musical identities, Musical Identities in Action (MIIA). This framework foregrounds musical identities as dynamic (constantly evolving, dialogical, and actively performed), embodied (shaped by how music is physically expressed and experienced), and situated (emergent from interaction with social contexts, technologies, and culture). Musical identities are presented as fluid and constructed through embodied and situated action. Interdisciplinary research on music and adolescence is utilized to show how the MIIA framework can be applied to specific contexts and how musical identities interact with other aspects of life. Examples of the embodied nature of musical identities are provided from early interactions to professional performance and everyday informal engagement. Technology is highlighted as one topical and situated context, using digital playlists and a recent online improvisation project as examples. Implications of the MIIA framework for education and health are also presented, proposing that a key goal of music education is the development of positive musical identities. Recent advances in humanities research such as post-qualitative inquiry (PQI) and metamodern philosophical theory are proposed as useful multidisciplinary approaches for developing new knowledge related to musical identities.
...
Julkaisija
SAGE PublicationsISSN Hae Julkaisufoorumista
1029-8649Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164714338
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
The author(s) received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this article.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Understanding Human-Technology Relations Within Technologization and Appification of Musicality
Tuuri, Kai; Koskela, Oskari (Frontiers Research Foundation, 2020)In this paper, we outline a theoretical account of the relationship between technology and human musicality. An enactive and biocultural position is adopted that assumes a close coevolutionary relationship between the two. ... -
Vauvan musiikillinen vuorovaikutus ja toimijuus ensimmäisen puolen vuoden aikana
Ahokas, Hilla (2023)Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus vauvan musiikillisesta vuorovaikutuksesta ja toimijuudesta. Vauvan musiikillisen vuorovaikutuksen ja musiikillisten reaktioiden ja kokemusten lisäksi kirjoitan musiikin ... -
Musical learning for the development of well-being, well-being approaches to deepen learning : an action research project integrating coaching, positive psychology, mindfulness, and music-making
Dempsey, Tracy (2020)Music-making can be a powerful source of well-being but does not occur in a vacuum. Participation in, and benefits derived from, music-making opportunities is affected by participants' confidence levels, beliefs about their ... -
Musiikki ja nuoren psykososiaalinen kehitys
Saarikallio, Suvi (Suomen Musiikkikasvatusseura - FiSME r.y., 2009)Artikkeli käsittelee musiikin psykologista merkityksellisyyttä nuoruudessa. Siinä tarkastellaan niitä psykologisia tarpeita ja päämääriä, joiden toteutumista musiikillinen toiminta voi nuorten elämässä edistää. Tavoitteena ... -
Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Mustonen, Maria (2022)Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.