dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Lindén, Carita | |
dc.date.accessioned | 2024-07-25T05:11:21Z | |
dc.date.available | 2024-07-25T05:11:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96434 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen
opettajan katseen käyttäytymisestä leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen
tavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silmänliikeaineiston
kautta, ja kerätä tietoa opettajien antamista selittävistä tekijöistä heidän
silmänliikkeilleen leikkitoiminta tilanteessa alle kolmevuotiaiden lasten
päiväkotiryhmissä. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu kansallisesti
tai kansainvälisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2021 osana Herkin
Silmin -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen
opettajaa, sekä leikkitoiminnassa mukana olleet lapset. Tutkimus noudatti
monimenetelmällistä tutkimustraditiota, jossa laadullisia sekä määrällisiä
lähestymistapoja käyttäen analysoitiin ja yhdisteltiin tuloksia ja tehtiin
johtopäätöksiä (Puusa ym., 2020). Silmänliikettä mittaavan kameran avulla
saatiin tietoa siitä, mihin opettajan katse kohdentuu ja millaiset tekijät
kiinnittävät tutkittavan katseen huomion ja käynnistivät vuorovaikutustilanteen.
Silmänliikeaineisto koodattiin Tobii Pro Lab -ohjelmalla ja analysoitiin
määrällisesti. Laadulliselle haastatteluaineistolle toteutettiin sisällönanalyysi.
Silmänliikeaineiston pohjalta todettiin, että opettajat kiinnittivät
visuaalisen katseensa tasaisesti leikkitoiminnassa mukana olevien lasten kesken.
Laadullisen aineiston teemoittelun pohjalta löydettiin neljä selittävää tekijää
opettajien katseen käyttäytymiselle: turvallisuus ja ennakointi, pedagoginen
sensitiivisyys ja vuorovaikutusaloitteisiin vastaaminen sekä opetus oppiminen. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | visuaalinen katse | |
dc.subject.other | katseen käyttäytyminen | |
dc.title | Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202407255257 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | leikkitoiminta | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |