Lasten kesken : lapset toimijoina päiväkodissa
Miten lapset muokkaavat keskinäisiä suhteitaan päiväkodissa? Miksi yksi on suosittu ja toinen ei? Kuka pääsee Ieikkiin, miksi ja miten?
Anja-Riitta Lehtisen kirja esittelee uudenlaisen, lapsia toimijoina tarkastelevan näkökulman lapsuuteen. Hän piirtää kiinnostavaa kuvaa siitä‚ miten päiväkotilapset neuvottelevat ja käyttävät valtaa päästäkseen mukaan leikkiin ja millaisia toi- mintaresursseja heillä tässä tilanteessa on. Lasten kesken tuo esille tuoreella tavalla lasten omia kokemuksia ja arkea.
Kirja kytkeytyy olennaisesti ajankohtaiseen keskusteluun esiopetuksen perusteista. Anja-Riitta Lehtinen kehittää teoreettista käsitteistöä lasten toimijuudesta ja tuo esiin, millaisten haasteiden edessä varhaispedagogiikka on, kun lapsia tarkas- tellaan toimijoina. Lehtisen tarjoama yhteiskuntatieteellinen lapsuusnäkökulma yhdistää sosiologisen, sosiaalipsykologisen ja kasvatustieteellisen ajattelun lapsuudesta.
Tämä kirja on tarkoitettu kaikille, joita lasten näkökulma omaan maailmaansa ja päiväkodin arkeen kiinnostaa. Se soveltuu myös oppikirjaksi yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-6496-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
1238-8025Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- SoPhi [154]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvattajan rooli alle kolmivuotiaiden lasten vertaissuhteiden tukemisessa päiväkodissa
Sääskilahti, Liisa (2010)Sääskilahti, Liisa. KASVATTAJAN ROOLI ALLE KOLMIVUOTIAIDEN LASTEN VERTAISSUHTEIDEN TUKEMISESSA PÄIVÄKODISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen ... -
Yksilönä vaan ei yksin : lapset minuuden muodostajina päiväkodissa
Eerola-Pennanen, Paula (University of Jyväskylä, 2013) -
Social exclusion from peer interaction and relationships in a daycare center a micro-ethnography
Paavilainen, Aleksi (2017)This study investigates social exclusion from peer interaction and relationships among children in one Finnish daycare center. Social exclusion is a multifaceted phenomenon that can be encountered as a result of for ... -
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ... -
To Help or Not to Help? Prosocial Behavior, Its Association With Well-Being, and Predictors of Prosocial Behavior During the Coronavirus Disease Pandemic
Haller, Elisa; Lubenko, Jelena; Presti, Giovambattista; Squatrito, Valeria; Constantinou, Marios; Nicolaou, Christiana; Papacostas, Savvas; Aydın, Gökçen; Chong, Yuen Yu; Chien, Wai Tong; Cheng, Ho Yu; Ruiz, Francisco J.; García-Martín, María B.; Obando-Posada, Diana P.; Segura-Vargas, Miguel A.; Vasiliou, Vasilis S.; McHugh, Louise; Höfer, Stefan; Baban, Adriana; Dias Neto, David; da Silva, Ana Nunes; Monestès, Jean-Louis; Alvarez-Galvez, Javier; Paez-Blarrina, Marisa; Montesinos, Francisco; Valdivia-Salas, Sonsoles; Ori, Dorottya; Kleszcz, Bartosz; Lappalainen, Raimo; Ivanović, Iva; Gosar, David; Dionne, Frederick; Merwin, Rhonda M.; Karekla, Maria; Kassianos, Angelos P.; Gloster, Andrew T. (Frontiers Media SA, 2022)The coronavirus disease (COVID-19) pandemic fundamentally disrupted humans’ social life and behavior. Public health measures may have inadvertently impacted how people care for each other. This study investigated prosocial ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.