Opettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen
opettajan katseen käyttäytymisestä leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen
tavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silmänliikeaineiston
kautta, ja kerätä tietoa opettajien antamista selittävistä tekijöistä heidän
silmänliikkeilleen leikkitoiminta tilanteessa alle kolmevuotiaiden lasten
päiväkotiryhmissä. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu kansallisesti
tai kansainvälisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2021 osana Herkin
Silmin -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen
opettajaa, sekä leikkitoiminnassa mukana olleet lapset. Tutkimus noudatti
monimenetelmällistä tutkimustraditiota, jossa laadullisia sekä määrällisiä
lähestymistapoja käyttäen analysoitiin ja yhdisteltiin tuloksia ja tehtiin
johtopäätöksiä (Puusa ym., 2020). Silmänliikettä mittaavan kameran avulla
saatiin tietoa siitä, mihin opettajan katse kohdentuu ja millaiset tekijät
kiinnittävät tutkittavan katseen huomion ja käynnistivät vuorovaikutustilanteen.
Silmänliikeaineisto koodattiin Tobii Pro Lab -ohjelmalla ja analysoitiin
määrällisesti. Laadulliselle haastatteluaineistolle toteutettiin sisällönanalyysi.
Silmänliikeaineiston pohjalta todettiin, että opettajat kiinnittivät
visuaalisen katseensa tasaisesti leikkitoiminnassa mukana olevien lasten kesken.
Laadullisen aineiston teemoittelun pohjalta löydettiin neljä selittävää tekijää
opettajien katseen käyttäytymiselle: turvallisuus ja ennakointi, pedagoginen
sensitiivisyys ja vuorovaikutusaloitteisiin vastaaminen sekä opetus oppiminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29549]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä
Riihinen, Tiina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien katseen kohdistamista alle 3-vuotiaiden lapsiryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tasapuolisesti varhaiskasvatuksen opettajat ... -
Lasten kesken : lapset toimijoina päiväkodissa
Lehtinen, Anja-Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2000) -
"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
Törnroos, Anna (2015)Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa ... -
Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
Vestman, Riikka (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogisia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmevuotiaiden ... -
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.