Show simple item record

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorLindén, Carita
dc.date.accessioned2024-07-25T05:11:21Z
dc.date.available2024-07-25T05:11:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96434
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen opettajan katseen käyttäytymisestä leikkitoiminnan aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien visuaalista katsetta silmänliikeaineiston kautta, ja kerätä tietoa opettajien antamista selittävistä tekijöistä heidän silmänliikkeilleen leikkitoiminta tilanteessa alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin toteutettu kansallisesti tai kansainvälisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2021 osana Herkin Silmin -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, sekä leikkitoiminnassa mukana olleet lapset. Tutkimus noudatti monimenetelmällistä tutkimustraditiota, jossa laadullisia sekä määrällisiä lähestymistapoja käyttäen analysoitiin ja yhdisteltiin tuloksia ja tehtiin johtopäätöksiä (Puusa ym., 2020). Silmänliikettä mittaavan kameran avulla saatiin tietoa siitä, mihin opettajan katse kohdentuu ja millaiset tekijät kiinnittävät tutkittavan katseen huomion ja käynnistivät vuorovaikutustilanteen. Silmänliikeaineisto koodattiin Tobii Pro Lab -ohjelmalla ja analysoitiin määrällisesti. Laadulliselle haastatteluaineistolle toteutettiin sisällönanalyysi. Silmänliikeaineiston pohjalta todettiin, että opettajat kiinnittivät visuaalisen katseensa tasaisesti leikkitoiminnassa mukana olevien lasten kesken. Laadullisen aineiston teemoittelun pohjalta löydettiin neljä selittävää tekijää opettajien katseen käyttäytymiselle: turvallisuus ja ennakointi, pedagoginen sensitiivisyys ja vuorovaikutusaloitteisiin vastaaminen sekä opetus oppiminen.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.subject.othervisuaalinen katse
dc.subject.otherkatseen käyttäytyminen
dc.titleOpettajan katseen käyttäytyminen leikkitoiminnan aikana alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407255257
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoleikkitoiminta


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record