Show simple item record

dc.contributor.authorVeijola, Anna
dc.contributor.authorTomperi, Tuukka
dc.date.accessioned2024-07-11T06:07:21Z
dc.date.available2024-07-11T06:07:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationVeijola, A., & Tomperi, T. (2024). Mitä aika on? : podcastit lukiolaisten kriittisen ajattelun kuvaajina. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>TULOSSA</i>. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.144803" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.144803</a>
dc.identifier.otherCONVID_221030016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96404
dc.description.abstractLearning critical thinking and metacognitive self-evaluation of one’s own thinking have been valued goals in school education for decades. In our study, we examine four podcasts made by general upper secondary school students in terms of the expressed thinking skills. The podcasts were recorded during a philosophy course (FI1) with the theme “What is time?”. We understand “critical thinking” according to the Dewey-Lipman pragmatist theory as the reflective evaluation of the origins, foundations and consequences of one’s own thinking. We examine how the metacognitive thinking moves model, developed by Roger Sutcliffe and his colleagues, and critical thinking appear in podcasts made by students. Podcasts demonstrated a wide range of thinking skills, including a lot of questioning and speculation, but relatively few conclusions. The discussions also tended towards consensus-seeking, with participants more comfortable seeking agreement and echoing others’ viewpoints than engaging in debate. Reflection primarily focused on task execution and progress. In contrast, the attempt to reflectively and self-critically question or re-evaluate one’s own beliefs, which is an essential part of critical thinking proper, was rarely evident in the podcasts. For philosophy teaching and subject didactics, the results underline the need to pay attention to the multifaceted nature of thinking skills: not all thinking skills are metacognitive skills or critical thinking, and not all critical thinking is critical philosophical self-reflection.en
dc.description.abstractKriittisen ajattelun oppiminen ja oman ajattelun metakognitiivinen itsearviointi ovat olleet jo vuosikymmenten ajan koulukasvatuksessa arvostettuja päämääriä. Tutkimuksessamme tarkastelemme neljää lukiolaisten tekemää podcastia niissä ilmaistujen ajattelutaitojen kannalta. Lukion filosofian opintokokonaisuuden (FI1) oppitunnilla tallennettujen podcastien teemana oli ”Mitä aika on?”. Analysoimme podcastit sekä niiden narratiivisen ja retorisen muodon osalta että ajattelutaitojen ja itsereflektion ilmentäjinä. Analyyttisena viitekehyksenä ajattelutaitojen tarkastelussa käytimme Roger Sutcliffen ym. (2021) kehittämää metakognitiivista Ajattelun perusaskeleet -mallia, jota lukiolaisille oli esitelty filosofian oppitunneilla. Lukiolaisten podcastit sisälsivät paljon kysymyksiä ja pohdintaa, mutta varsin vähän johtopäätöksiä. Keskustelu oli myös hyvin konsensushakuista, joten yksimielisyyden tavoittelu ja toisten näkemysten myötäily oli keskustelijoille luontevampaa kuin debatointi. Podcasteissa ilmaistaan ajattelutaitoja monipuolisesti. Reflektio kohdistuu erityisesti tehtävän toteuttamiseen ja sen edistymiseen. Sen sijaan varsinaiseen kriittiseen ajatteluun olennaisesti kuuluva pyrkimys omien käsitysten reflektiivisestä ja itsekriittisestä kyseenalaistamisesta tai uudelleenarvioinnista ilmenee podcasteissa hyvin harvakseltaan. Filosofianopetuksen ja ainedidaktiikan kannalta tulokset korostavat sitä, että on syytä kiinnittää huomio ajattelutaitojen monitasoisuuteen: kaikki ajattelutaidot eivät ole metakognitiivisia taitoja eivätkä kriittistä ajattelua, eikä kaikki kriittinen ajattelu ole kriittistä itsereflektiota.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherajattelutaidot
dc.subject.otherlukiofilosofia
dc.titleMitä aika on? : podcastit lukiolaisten kriittisen ajattelun kuvaajina
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407115230
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.volumeTULOSSA
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Ainedidaktiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysooppiaineet
dc.subject.ysofilosofia
dc.subject.ysopodcastit
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysometakognitio
dc.subject.ysokriittinen ajattelu
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoajattelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5296
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1056
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26481
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19878
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24862
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6007
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.144803
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0