Reflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa
Tomperi, T., & Veijola, A. (2023). Reflektiivisyys ja ajattelun ajatteleminen lukiofilosofiassa. Kasvatus ja aika, 17(1), 109-133. https://doi.org/10.33350/ka.119959
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Kasvatus & Aika
Filosofian oppiaineeseen on aina liitetty lupaus ajattelutaitojen ja itsereflektiivisen ajattelun harjaannuttamisesta. Myös kasvatuksen teoriassa kriittiselle itsereflektiolle on annettu suuri merkitys niin oppimisessa yleisesti kuin uskomusten ja tottumusten uudistumiseen vaikuttavassa kokemuksellisessa oppimisessa erityisesti. Perustelemme reflektiivisyyden tärkeyttä filosofianopetuksessa John Deweyn ja Jack Mezirowin näkemyksillä. Filosofian opettajille on ollut tarjolla vain vähän ainedidaktisia välineitä tukea opiskelijoiden ajattelun itsereflektiota. Analysoimme artikkelissa filosofianopetuksen kokeilua, jossa lukiolaisia ohjattiin ajattelutaitojen itsereflektioon käyttämällä filosofi Roger Sutcliffen kollegoineen kehittämää metakognitiivista mallia. Mallin soveltamista käytäntöön kokeiltiin filosofianopetuksessa yhden lukuvuoden ajan keräten aineistoa filosofian kahdelta pakolliselta opintojaksolta. Tarkastelemme lähestymistavasta kertyneitä kokemuksia ja lukiolaisten kuvaa filosofiasta reflektiivisenä oppiaineena. Kokeilu tuo esiin myös haasteita sekä mahdollisia jatkokysymyksiä ja kehittämistarpeita.
...
Julkaisija
Suomen kouluhistoriallinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/177527712
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mitä aika on? : podcastit lukiolaisten kriittisen ajattelun kuvaajina
Veijola, Anna; Tomperi, Tuukka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2024)Learning critical thinking and metacognitive self-evaluation of one’s own thinking have been valued goals in school education for decades. In our study, we examine four podcasts made by general upper secondary school ... -
Strange Tools and Dark Materials : Speculating Beyond Narratives with Philosophical Instruments
Varis, Essi (Johns Hopkins University Press, 2022)Although Alva Noë’s Strange Tools: Art and Human Nature (2015) makes no direct reference to Philip Pullman’s His Dark Materials trilogy (1995–2000), these otherwise dissimilar works share an astonishingly similar and current ... -
Systeemisyys ajattelun viitekehyksenä
Pentikäinen, Ismo (2023)Tutkielmassa selvitetään, miten systeemisyys soveltuu filosofisen ja tieteellisen ajattelun viitekehykseksi siinä merkityksessä, jossa se ymmärretään nykyaikaisen systeemitieteestä, systeemiajattelusta ja systeemifilosofiasta ... -
Kielenoppimista tukeva arviointi
Mäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Monipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja ... -
Käskysanat ja ajattelun taidot filosofian ylioppilaskokeessa
Perälä, Mika, Salmenkivi, Eero (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.