Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university
Kelly, R., & Imamura, Y. (2024). Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 156-180). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
Published in
JYU StudiesDate
2024Copyright
© Authors and University of Jyväskylä 2024
Studying abroad in non-English-speaking countries has been increasing in Japanese higher education in recent years. While studying abroad, Japanese learners of English encounter English users from diverse cultural backgrounds, providing them with valuable opportunities for authentic interaction. Finland is a favourite destination
for Japanese university students because of its high-quality education and the allure of Finnish culture, which is popular in Japan. The students who come to study in Finland have diverse motivations and goals, along with varying levels of proficiency in English. Valuable insights into these individual differences can be gained by exploring the students’ thoughts and attitudes about language learning as well as their identities as language learners. These language learner beliefs influence their motivations, goals, and learning strategies, and thus their overall accomplishments. Our study explored the language learner beliefs of four Japanese exchange students studying various subjects at their home university who participated in English-medium courses focusing on English language and academic communication skills offered by the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä. Data were collected through individual interviews conducted in Japanese, including visual data in the form of drawings (students’ language portraits and learner portraits). We analysed the data from two distinct perspectives, those of a Finnish and of a Japanese educator, and juxtaposed our different interpretations to gain a more comprehensive picture of the participants’ views. The combination of visual and verbal data provided us with a rich picture of these exchange students’ learner beliefs and helped us to gain a deeper understanding of how they see themselves as students and how they feel about learning English. When teachers have a better understanding of their students, it is possible for them to address students’ individual needs better, create a more inclusive learning environment and offer opportunities to establish a more supportive student–teacher relationship.
...
Opiskelu ulkomailla ei-englanninkielisissä maissa on lisääntynyt japanilaisessa korkeakoulutuksessa viime vuosina. Ulkomailla opiskellessaan japanilaiset englanninoppijat kohtaavat englantia käyttäviä henkilöitä, joilla on erilaisia kulttuuritaustoja, mikä tarjoaa heille arvokkaita mahdollisuuksia aitoon vuorovaikutukseen. Suomi on japanilaisten yliopisto-opiskelijoiden suosikkikohde korkeatasoisen koulutuksen ja Japanissa suositun suomalaisen kulttuurin vetovoiman vuoksi. Suomeen opiskelemaan tulevilla opiskelijoilla on hyvin erilaisia motiiveja ja tavoitteita, ja heidän englannin kielen taitotasonsa vaihtelee. Arvokasta tietoa näistä yksilöllisistä eroista saadaan tarkastelemalla opiskelijoiden kielenoppimiseen liittyviä ajatuksia ja asenteita sekä heidän identiteettiään kielenoppijoina. Nämä kielenoppijoiden omaksumat uskomukset vaikuttavat heidän motivaatioonsa, tavoitteisiinsa ja oppimisstrategioihinsa ja siten heidän saavuttamiinsa tuloksiin yleisesti. Tutkimuksessamme tarkasteltiin neljän kotiyliopistossaan eri oppiaineita opiskelevan japanilaisen vaihto-opiskelijan uskomuksia kielten oppimisesta. Opiskelijat osallistuivat
Jyväskylän yliopiston monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen järjestämille englanninkielisille kursseille, joilla käsiteltiin englannin kieltä ja akateemisia viestintätaitoja. Tutkimusaineisto kerättiin japaninkielisillä yksilöhaastatteluilla, ja siihen sisältyi kuvallista aineistoa piirustusten muodossa (opiskelijoiden kielimuotokuvat ja oppijamuotokuvat). Analysoimme aineiston suomalaisen ja japanilaisen opettajan näkökulmista ja asetimme erilaiset tulkintamme vastakkain saadaksemme kokonaisvaltaisen kuvan osallistujien näkemyksistä. Kuvallisen ja sanallisen aineiston yhdistelmä antoi meille monipuolisen kuvan tutkimukseen osallistuneiden vaihto-opiskelijoiden oppijuuteen liittyvistä uskomuksista ja auttoi meitä ymmärtämään syvällisemmin, miten he näkevät itsensä opiskelijoina ja miten he suhtautuvat englannin kielen oppimiseen. Kun opettajat ymmärtävät oppilaitaan entistä paremmin, he voivat esimerkiksi ottaa paremmin huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet, luoda heille osallistavamman oppimisympäristön ja tarjota mahdollisuuksia kannustavamman oppilas-opettaja-suhteen luomiseen.
...
Publisher
University of JyväskyläParent publication ISBN
978-952-86-0238-5Is part of publication
Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher educationISSN Search the Publication Forum
2814-8843Keywords
Suomi japanilaiset englannin oppijat kielenoppimiseen liittyvät uskomukset oppijan uskomukset kielimuotokuvat oppijan muotokuvat Finland Japanese learners of English language learning beliefs learner beliefs language portraits learner portraits englannin kieli opettaja-oppilassuhde kielellinen identiteetti vaihto-opiskelijat opiskelu ulkomailla uskomukset kielen oppiminen japanilaiset
Original source
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/221010994
Metadata
Show full item recordLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Dialogical view on learner agency of immigrant pupils : a case study of the learners of Finnish as L2
Sun, Dukkeum; Ruohotie-Lyhty, Maria Elina (Routledge, 2022)This study explores the dialogical nature of agency when two immigrant pupils, who are learning Finnish as their new target language, are authoring their selves. Bakhtin’s dialogism was the inspiration for this examination ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
"Where not two places are the same" : representations of the USA as a destination country for high school exchange students
Tanskanen, Essi (2019)Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on tutkia, millaisia representaatioita Yhdysvalloista vaihtokohdemaana rakennetaan lukioikäisille vaihto-oppilaille. Aikaisempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan diskursseja vaihto-opiskelun ...