dc.contributor.author | Kelly, Riitta | |
dc.contributor.author | Imamura, Yuri | |
dc.contributor.editor | Károly, Adrienn | |
dc.contributor.editor | Kokkonen, Lotta | |
dc.contributor.editor | Gerlander, Maija | |
dc.contributor.editor | Taalas, Peppi | |
dc.date.accessioned | 2024-07-08T07:09:36Z | |
dc.date.available | 2024-07-08T07:09:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Kelly, R., & Imamura, Y. (2024). Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), <i>Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education</i> (pp. 156-180). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_221010994 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96328 | |
dc.description.abstract | Studying abroad in non-English-speaking countries has been increasing in Japanese higher education in recent years. While studying abroad, Japanese learners of English encounter English users from diverse cultural backgrounds, providing them with valuable opportunities for authentic interaction. Finland is a favourite destination
for Japanese university students because of its high-quality education and the allure of Finnish culture, which is popular in Japan. The students who come to study in Finland have diverse motivations and goals, along with varying levels of proficiency in English. Valuable insights into these individual differences can be gained by exploring the students’ thoughts and attitudes about language learning as well as their identities as language learners. These language learner beliefs influence their motivations, goals, and learning strategies, and thus their overall accomplishments. Our study explored the language learner beliefs of four Japanese exchange students studying various subjects at their home university who participated in English-medium courses focusing on English language and academic communication skills offered by the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä. Data were collected through individual interviews conducted in Japanese, including visual data in the form of drawings (students’ language portraits and learner portraits). We analysed the data from two distinct perspectives, those of a Finnish and of a Japanese educator, and juxtaposed our different interpretations to gain a more comprehensive picture of the participants’ views. The combination of visual and verbal data provided us with a rich picture of these exchange students’ learner beliefs and helped us to gain a deeper understanding of how they see themselves as students and how they feel about learning English. When teachers have a better understanding of their students, it is possible for them to address students’ individual needs better, create a more inclusive learning environment and offer opportunities to establish a more supportive student–teacher relationship. | en |
dc.description.abstract | Opiskelu ulkomailla ei-englanninkielisissä maissa on lisääntynyt japanilaisessa korkeakoulutuksessa viime vuosina. Ulkomailla opiskellessaan japanilaiset englanninoppijat kohtaavat englantia käyttäviä henkilöitä, joilla on erilaisia kulttuuritaustoja, mikä tarjoaa heille arvokkaita mahdollisuuksia aitoon vuorovaikutukseen. Suomi on japanilaisten yliopisto-opiskelijoiden suosikkikohde korkeatasoisen koulutuksen ja Japanissa suositun suomalaisen kulttuurin vetovoiman vuoksi. Suomeen opiskelemaan tulevilla opiskelijoilla on hyvin erilaisia motiiveja ja tavoitteita, ja heidän englannin kielen taitotasonsa vaihtelee. Arvokasta tietoa näistä yksilöllisistä eroista saadaan tarkastelemalla opiskelijoiden kielenoppimiseen liittyviä ajatuksia ja asenteita sekä heidän identiteettiään kielenoppijoina. Nämä kielenoppijoiden omaksumat uskomukset vaikuttavat heidän motivaatioonsa, tavoitteisiinsa ja oppimisstrategioihinsa ja siten heidän saavuttamiinsa tuloksiin yleisesti. Tutkimuksessamme tarkasteltiin neljän kotiyliopistossaan eri oppiaineita opiskelevan japanilaisen vaihto-opiskelijan uskomuksia kielten oppimisesta. Opiskelijat osallistuivat
Jyväskylän yliopiston monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen järjestämille englanninkielisille kursseille, joilla käsiteltiin englannin kieltä ja akateemisia viestintätaitoja. Tutkimusaineisto kerättiin japaninkielisillä yksilöhaastatteluilla, ja siihen sisältyi kuvallista aineistoa piirustusten muodossa (opiskelijoiden kielimuotokuvat ja oppijamuotokuvat). Analysoimme aineiston suomalaisen ja japanilaisen opettajan näkökulmista ja asetimme erilaiset tulkintamme vastakkain saadaksemme kokonaisvaltaisen kuvan osallistujien näkemyksistä. Kuvallisen ja sanallisen aineiston yhdistelmä antoi meille monipuolisen kuvan tutkimukseen osallistuneiden vaihto-opiskelijoiden oppijuuteen liittyvistä uskomuksista ja auttoi meitä ymmärtämään syvällisemmin, miten he näkevät itsensä opiskelijoina ja miten he suhtautuvat englannin kielen oppimiseen. Kun opettajat ymmärtävät oppilaitaan entistä paremmin, he voivat esimerkiksi ottaa paremmin huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet, luoda heille osallistavamman oppimisympäristön ja tarjota mahdollisuuksia kannustavamman oppilas-opettaja-suhteen luomiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (240 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | |
dc.relation.ispartof | Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education | |
dc.relation.ispartofseries | JYU Studies | |
dc.relation.uri | https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5 | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.subject.other | Suomi | |
dc.subject.other | japanilaiset englannin oppijat | |
dc.subject.other | kielenoppimiseen liittyvät uskomukset | |
dc.subject.other | oppijan uskomukset | |
dc.subject.other | kielimuotokuvat | |
dc.subject.other | oppijan muotokuvat | |
dc.subject.other | Finland | |
dc.subject.other | Japanese learners of English | |
dc.subject.other | language learning beliefs | |
dc.subject.other | learner beliefs | |
dc.subject.other | language portraits | |
dc.subject.other | learner portraits | |
dc.title | Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202407085155 | |
dc.contributor.laitos | Monikielisen akateemisen viestinnän keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Multilingual Academic Communication | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.relation.isbn | 978-952-86-0238-5 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 156-180 | |
dc.relation.issn | 2814-8843 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Authors and University of Jyväskylä 2024 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | vaihto-opiskelijat | |
dc.subject.yso | opiskelu ulkomailla | |
dc.subject.yso | uskomukset | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | japanilaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1050 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22960 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1798 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6088 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1813 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.type.okm | A1 | |