Show simple item record

dc.contributor.advisorKiviniemi, Anne-Laure
dc.contributor.authorSorvisto, Jonna
dc.date.accessioned2024-07-03T06:50:49Z
dc.date.available2024-07-03T06:50:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96283
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani tutkii lukiossa työskentelevien kielten aineenopettajien asenteita ja toimintatapoja liittyen lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun. Näkökulmana on mukana myös todistusvalinnan tuomat mahdolliset vaikutukset omaan toimintaan tai ajatuksiin. Suomalaisten vähenevä kielitaito on puhuttanut suomalaista yhteiskuntaa viime vuosien aikana, ja varsinkin opettajien huoli on tullut keskustelussa esille. Todistusvalinta on ollut käytössä vuodesta 2020, jolla on ollut heikentävä vaikutus kielten valintoihin. Juuri sen vuoksi tutkielmaan on otettu huomioon myös sen mahdollinen vaikutus opettajien asenteisiin ja toimintatapoihin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: täytyykö opettajien heidän mielestään motivoida lukiolaisia jatkamaan valinnaisten vieraiden kielten opiskelua? Onko opettajien mielestä lukiolaisten hyödyllistä opiskella näitä kieliä ja suorittaa ne ylioppilaskirjoituksissa? Miten opettajat motivoivat lukiolaisia opiskelemaan valinnaisia vieraita kieliä? Tässä tutkielmassa aineistonkeruuna on käytetty kyselylomaketta, joka on lähetetty satunnaisesti Pohjanmaan eri alueilla sijaitseviin lukioihin. Vastaajamäärä on yhteensä 13. Vastauksia käytiin läpi sisällönanalyysin avuin. Kyselyn vastauksista ilmeni, että asenteet lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun on säilynyt myönteisenä, johon lukiolaisia tahdotaan kannustaa. Heidän mielestään tärkeintä on lukiolaisen henkilökohtainen hyöty kielen opiskelusta. Opettajat kokevat painetta motivoida lukiolaisia, jotta tarvittavat ryhmäkoot muodostuvat. Vastauksista ilmeni paljon keinoja motivoida lukiolaisia valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun, jotka jaoteltiin neljään eri kategoriaan: motivaation perusedellytysten luominen, motivaation löytämisen tukeminen, motivaation ylläpitäminen sekä säilyttäminen ja positiiviseen jälkikäteiseen itsearviointiin kannustaminen. Näitä vastauksia ei voida kuitenkaan yleistää muihin lukioissa työskenteleviin opettajiin vastausten vähäisyyden vuoksi. Tämän kandidaatintutkielman vastaajien antamia motivoivia keinoja voi käyttää apuvälineenä oman opettamisen tukena. Tulevaisuudessa tutkimusta voisi jatkaa tutkimalla, mitkä motivoivat menetelmät ovat lukiolaisten mielestä kaikista tehokkaimpia.fi
dc.format.extent27
dc.language.isofr
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkielididaktiikka
dc.subject.othertodistusvalinta
dc.titleMotiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407035111
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysodidaktiikka
dc.subject.ysomotivaatio
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright