Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants

Abstract
Kandidaatintutkielmani tutkii lukiossa työskentelevien kielten aineenopettajien asenteita ja toimintatapoja liittyen lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun. Näkökulmana on mukana myös todistusvalinnan tuomat mahdolliset vaikutukset omaan toimintaan tai ajatuksiin. Suomalaisten vähenevä kielitaito on puhuttanut suomalaista yhteiskuntaa viime vuosien aikana, ja varsinkin opettajien huoli on tullut keskustelussa esille. Todistusvalinta on ollut käytössä vuodesta 2020, jolla on ollut heikentävä vaikutus kielten valintoihin. Juuri sen vuoksi tutkielmaan on otettu huomioon myös sen mahdollinen vaikutus opettajien asenteisiin ja toimintatapoihin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: täytyykö opettajien heidän mielestään motivoida lukiolaisia jatkamaan valinnaisten vieraiden kielten opiskelua? Onko opettajien mielestä lukiolaisten hyödyllistä opiskella näitä kieliä ja suorittaa ne ylioppilaskirjoituksissa? Miten opettajat motivoivat lukiolaisia opiskelemaan valinnaisia vieraita kieliä? Tässä tutkielmassa aineistonkeruuna on käytetty kyselylomaketta, joka on lähetetty satunnaisesti Pohjanmaan eri alueilla sijaitseviin lukioihin. Vastaajamäärä on yhteensä 13. Vastauksia käytiin läpi sisällönanalyysin avuin. Kyselyn vastauksista ilmeni, että asenteet lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun on säilynyt myönteisenä, johon lukiolaisia tahdotaan kannustaa. Heidän mielestään tärkeintä on lukiolaisen henkilökohtainen hyöty kielen opiskelusta. Opettajat kokevat painetta motivoida lukiolaisia, jotta tarvittavat ryhmäkoot muodostuvat. Vastauksista ilmeni paljon keinoja motivoida lukiolaisia valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun, jotka jaoteltiin neljään eri kategoriaan: motivaation perusedellytysten luominen, motivaation löytämisen tukeminen, motivaation ylläpitäminen sekä säilyttäminen ja positiiviseen jälkikäteiseen itsearviointiin kannustaminen. Näitä vastauksia ei voida kuitenkaan yleistää muihin lukioissa työskenteleviin opettajiin vastausten vähäisyyden vuoksi. Tämän kandidaatintutkielman vastaajien antamia motivoivia keinoja voi käyttää apuvälineenä oman opettamisen tukena. Tulevaisuudessa tutkimusta voisi jatkaa tutkimalla, mitkä motivoivat menetelmät ovat lukiolaisten mielestä kaikista tehokkaimpia.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407035111Käytä tätä linkitykseen.
Language
French
License
In CopyrightOpen Access

Share