Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
2024:57 | 2025:3
Kandidaatintutkielmani tutkii lukiossa työskentelevien kielten aineenopettajien asenteita ja toimintatapoja liittyen lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun. Näkökulmana on mukana myös todistusvalinnan tuomat mahdolliset vaikutukset omaan toimintaan tai ajatuksiin. Suomalaisten vähenevä
kielitaito on puhuttanut suomalaista yhteiskuntaa viime vuosien aikana, ja varsinkin opettajien huoli on
tullut keskustelussa esille. Todistusvalinta on ollut käytössä vuodesta 2020, jolla on ollut heikentävä vaikutus kielten valintoihin. Juuri sen vuoksi tutkielmaan on otettu huomioon myös sen mahdollinen vaikutus opettajien asenteisiin ja toimintatapoihin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: täytyykö opettajien
heidän mielestään motivoida lukiolaisia jatkamaan valinnaisten vieraiden kielten opiskelua? Onko opettajien mielestä lukiolaisten hyödyllistä opiskella näitä kieliä ja suorittaa ne ylioppilaskirjoituksissa? Miten
opettajat motivoivat lukiolaisia opiskelemaan valinnaisia vieraita kieliä?
Tässä tutkielmassa aineistonkeruuna on käytetty kyselylomaketta, joka on lähetetty satunnaisesti Pohjanmaan eri alueilla sijaitseviin lukioihin. Vastaajamäärä on yhteensä 13. Vastauksia käytiin läpi sisällönanalyysin avuin. Kyselyn vastauksista ilmeni, että asenteet lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun on säilynyt myönteisenä, johon lukiolaisia tahdotaan kannustaa. Heidän mielestään tärkeintä on lukiolaisen henkilökohtainen hyöty kielen opiskelusta. Opettajat kokevat painetta motivoida lukiolaisia,
jotta tarvittavat ryhmäkoot muodostuvat. Vastauksista ilmeni paljon keinoja motivoida lukiolaisia valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun, jotka jaoteltiin neljään eri kategoriaan: motivaation perusedellytysten luominen, motivaation löytämisen tukeminen, motivaation ylläpitäminen sekä säilyttäminen ja positiiviseen jälkikäteiseen itsearviointiin kannustaminen. Näitä vastauksia ei voida kuitenkaan yleistää muihin lukioissa työskenteleviin opettajiin vastausten vähäisyyden vuoksi. Tämän kandidaatintutkielman
vastaajien antamia motivoivia keinoja voi käyttää apuvälineenä oman opettamisen tukena. Tulevaisuudessa tutkimusta voisi jatkaa tutkimalla, mitkä motivoivat menetelmät ovat lukiolaisten mielestä kaikista
tehokkaimpia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5377]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
« Regardez moi, avant que je me déteste » : deux chansons de Barbara Pravi comme matériel pédagogique pour des lycéens apprenant le français langue étrangère
Lafif, Isabella (2023)Laulujen hyödyntäminen vieraiden kielten opetusmateriaalina voi olla varsin hyödyllistä ja motivoivaa oppijoiden näkökulmasta. Suomalaisten lukioiden oppikirjoissa esitelty ranskan kieli ja kulttuuri eivät aina vastaa sitä ... -
Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
Virkkala, Juulia (2023)Monikulttuurisessa maailmassa ymmärrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on tärkeä taito, johon myös kouluissa tulisi kiinnittää huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena nähdään kyky kommunikoida, mutta on ... -
La grammaire française de l'étudiant finnophone
Kalmbach, Jean-Michel (Kielten laitos, Jyväskylän yliopisto, 2011)NB. La grammaire française de l’étudiant finnophone est la version pdf du livre imprimé du même titre paru en 2009. À part quelques corrections mineures dans la version en ligne, le contenu des deux ouvrages est identique. ... -
Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth
Kinnunen, Kati (2011)Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ... -
Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
Murto, Vilma (2022)Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.