« Regardez moi, avant que je me déteste » : deux chansons de Barbara Pravi comme matériel pédagogique pour des lycéens apprenant le français langue étrangère
Laulujen hyödyntäminen vieraiden kielten opetusmateriaalina voi olla varsin hyödyllistä ja motivoivaa oppijoiden näkökulmasta. Suomalaisten lukioiden oppikirjoissa esitelty ranskan kieli ja kulttuuri eivät aina vastaa sitä todellisuutta, jota nuoret ranskankieliset kokevat nykypäivänä. Samastuttavuuden tunteen mahdollistamiseksi, olemme halunneet luoda materiaalipaketin, jonka tavoitteena on olla samalla motivoivaa, autenttista, sekä ajankohtaista. Tämä materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan lukion opetussuunnitelman (LOPS 2019) mukaisia oppimistavoitteita ja huomioimaan lisäksi sen merkitys motivoivan, autenttisen ja ajankohtaisen materiaalin
näkökulmasta. Materiaali pyrkii lisäämään oppijoiden motivaatiota kohdekieltä ja sen kulttuuria kohtaan, sekä
tarjoaa mahdollisuuden tutustua ranskalaisten nuorten suuressa suosiossa oleviin kappaleisiin.
Tutkielman teoriaosuus pohjautuu didaktiikan tieteenalalle ja avaa lyhyesti materiaalipaketin luomisen kannalta tärkeiden termien ja tavoitteiden sisältöjä. Didaktiikan käsitteen lisäksi esittelemme oppimiskäsityksiä, niihin pohjautuvia opetusmenetelmiä, joista syvennymme kommunikatiiviseen lähestymistapaan. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan opetussuunnitelman (LOPS 2019), eurooppalaisen viitekehyksen (CEFR 2021), sekä vieraiden A-kielten moduulien sisältöä ja tavoitteita. Lopuksi käsittelemme motivoivaa, autenttista ja ajankohtaista opetusmateriaalia, sekä esittelemme tarkemmin materiaalipaketille asetettuja tavoitteita.
Materiaalipaketin pohjana käytetään Barbara Pravin kappaleita, jotka ovat saaneet näkyvyyttä laulajan osallistuttua vuoden 2021 Euroviisuihin Ranskan edustajana. Materiaali koostuu kahdesta, lukion toisen vuosikurssin A-ranskan opiskelijoille suunnatusta, oppitunnista, joten kovin laajasta sisällöstä materiaalissa ei ole kyse. Tehtävät perustuvat lukion opetussuunnitelman mukaiseen VKA4: Kieli vaikuttamisen välineenä -moduuliin, jonka sisältöihin ja tavoitteisiin
kuuluvat esimerkiksi argumentointitaitojen vahvistaminen, ajankohtaisiin uutisiin tutustuminen, sekä tasa-arvokysymysten tarkastelu. Ensimmäisen tunnin taustalla hyödynnämme Pravin kappaletta Voilà (2020), jolla hän
voitti hopeaa vuoden 2021 Euroviisuissa. Seuraavan tunnin tehtävätyypit jäljittelevät selvästi ensimmäisen tunnin rakennetta tietyin muutoksin, mutta pohjautuvat Pravin Chair (2020) -kappaleeseen. Molempien laulujen sanoitukset mahdollistavat erilaiset mahdollisuudet hyödyntää kappaleiden sanomaa ja aihepiirejä. Materiaaliin valikoituneet aihepiirit ovat itsensä hyväksyminen, naisten oikeudet ja ihmisen psyykkinen kasvu ja kehitys.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
Aarni, Eveliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen etäopetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kieltä, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia myös muita, ... -
Motiver des lycéens à étudier les langues étrangères facultatives : attitudes et approches des enseignants
Sorvisto, Jonna (2024)Kandidaatintutkielmani tutkii lukiossa työskentelevien kielten aineenopettajien asenteita ja toimintatapoja liittyen lukiolaisten valinnaisten vieraiden kielten opiskeluun. Näkökulmana on mukana myös todistusvalinnan tuomat ... -
L’influence des changements dans les critères de sélection à l’université sur la motivation des lycéens finlandais à passer l’épreuve du baccalauréat de français
Peltomäki, Karoliina (2020)Tutkimuksen kohteena on korkeakoulujen opiskelijavalintauudistuksen vaikutukset kielten opiskelun motivaatioon lukiossa. Kielitaidon merkitys nyky-yhteiskunnassa korostuu entisestään globalisaation ja digitalisaation myötä, ... -
L'opposition il/ça dans des blogs de français langue étrangère
Tolonen, Liina (2021)Ranskan kielen pronominit il ja ça toimivat hyvin eri tavoin kuin kolmannen persoonan pronominit muissa kielissä mukaan lukien suomen hän ja se, mikä tyypillisesti aiheuttaa ranskanopiskelijoille vaikeuksia valita näiden ... -
Le soutien à la diversité culturelle à travers l’enseignement de la culture en cours de français langue étrangère
Murto, Vilma (2022)Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee sitä, kuinka ranskan opettajat johdattavat oppilaita ymmärtämään ja huomaamaan kulttuurista moninaisuutta kulttuurin opetuksen kautta. Kulttuurisesta moninaisuudesta on tullut tärkeä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.