Empatia R. Vance Peavyn sosiodynaamisessa ohjauksessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tutkimuksen tarkoituksena on R. Vance Peavyn ajatuksiin nojaten jäsentää sosiodynaamisessa ohjauksessa tapahtuvaa empatiaa. Suomessa empatiasta ei juurikaan ole kirjallisuutta tai tutkimusta ohjauksen kentällä, joten osaltaan työ on myös keskustelun avaus empatiasta ohjauksen ilmiönä. Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen. Aineiston lukutapa on hermeneuttinen, ja tutkimuksen tekemisen ohjenuorana on pidetty rationaalisen rekonstruktion periaatteita. Aineisto koostuu sellaisista Peavyn teksteistä, joissa hän kirjoittaa sosiodynaamisesta ohjauksesta yleisesti ilman erityistä kontekstia. Aineiston rajaaminen tällä tavalla oli tarkoituksenmukaista, sillä Peavy on kehittämänsä sosiodynaamisen ohjauksen kautta ollut merkittävä vaikuttaja Suomalaisessa ohjausajattelussa. Tutkimuksessa käy ilmi empatian moninaisuus ohjaustilanteessa. Empatia on sekä asennoitumista että toimintaa. Empaattinen asennoituminen muodostuu useista eri asenteista, jotka vaikuttavat toisiinsa ja ovat toistensa edellytyksiä ja seurauksia. Empatian osoituksista ja empaattisista teoista huomataan, että ne eivät noudata samaa kaavaa ohjaustilanteesta toiseen. Empaattisesti asennoitunut ohjaaja havaitsee sen, mitä ohjattava tai ohjaustilanne kulloinkin vaatii. Näin ollen empatia ohjauksen kontekstissa on dynaaminen olemisen ja toimimisen tapa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
Rantanen, Virpi (2024)Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden ... -
Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista : erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa : yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ja moniasiantuntijuutta
Ala-Krekola-Suni, Anu (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2012)TIIVISTELMÄ Ala-Krekola-Suni, Anu Yhdenvertaisuutta, omanarvontuntoa ja yhdessä tukemista. Erityisen tuen moniammatillinen ohjausmalli lukivaikeuden kysymyksiin Mynämäen lukiossa. Yksin puurtamisesta kohti vertaistukea ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ... -
Henkilökohtainen ohjaus Kiuruveden yläasteella
Amper, Maarit (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.