Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalalahti, Mira
dc.contributor.authorHellinen, Anu
dc.date.accessioned2024-07-03T06:48:01Z
dc.date.available2024-07-03T06:48:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96282
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on R. Vance Peavyn ajatuksiin nojaten jäsentää sosiodynaamisessa ohjauksessa tapahtuvaa empatiaa. Suomessa empatiasta ei juurikaan ole kirjallisuutta tai tutkimusta ohjauksen kentällä, joten osaltaan työ on myös keskustelun avaus empatiasta ohjauksen ilmiönä. Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen. Aineiston lukutapa on hermeneuttinen, ja tutkimuksen tekemisen ohjenuorana on pidetty rationaalisen rekonstruktion periaatteita. Aineisto koostuu sellaisista Peavyn teksteistä, joissa hän kirjoittaa sosiodynaamisesta ohjauksesta yleisesti ilman erityistä kontekstia. Aineiston rajaaminen tällä tavalla oli tarkoituksenmukaista, sillä Peavy on kehittämänsä sosiodynaamisen ohjauksen kautta ollut merkittävä vaikuttaja Suomalaisessa ohjausajattelussa. Tutkimuksessa käy ilmi empatian moninaisuus ohjaustilanteessa. Empatia on sekä asennoitumista että toimintaa. Empaattinen asennoituminen muodostuu useista eri asenteista, jotka vaikuttavat toisiinsa ja ovat toistensa edellytyksiä ja seurauksia. Empatian osoituksista ja empaattisista teoista huomataan, että ne eivät noudata samaa kaavaa ohjaustilanteesta toiseen. Empaattisesti asennoitunut ohjaaja havaitsee sen, mitä ohjattava tai ohjaustilanne kulloinkin vaatii. Näin ollen empatia ohjauksen kontekstissa on dynaaminen olemisen ja toimimisen tapa.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersosiodynaaminen ohjaus
dc.subject.otherVance Peavy
dc.titleEmpatia R. Vance Peavyn sosiodynaamisessa ohjauksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407035110
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysoempatia
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysohermeneutiikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright