E-urheilujoukkueen liiketoiminnan johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan toimintaympäristön merkitystä kotimaisten E-urheilujoukkueidenliiketoiminnalle ja sen johtamiselle. E-urheilun ilmiö on uusi ja sen ympärille muotoutuneen liiketoiminnan kasvu on viime aikoina ollut nopeaa. Teoreettisena viitekehyksenä tälle tutkimukselle on kotimaisen E-urheilun toimintaympäristön piirteiden ja muutosten merkitys kotimaisten E-urheilujoukkueiden liiketoiminnan johtamiselle ja suunnittelutyölle. Tarkastelua on rajattua kotimaisiin organisaatioihin, joilla on kilpailullista toimintaa Counter Stike -pelin ympärillä. Kotimaiset organisaatiot toimivat nopeasti
muuttuvassa ympäristössä ja tutkimuksessa tarkastellaan, miten joukkueorganisaatiot ovat huomioineet toimintaympäristön muuttujia ja E-urheilun lainalaisuuksia omassa liiketoiminnassaan ja johtamisessaan.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoituja haastatteluja hyödyntäen. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea liiketoiminnaltaan suurinta kotimaisen E-urheiluorganisaatioiden edustajaa.
Tutkimuksen tulokset tukivat suurin osin taustalle muodostettua teoriaa ja esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin merkitys nousi tutkimuksessa vahvasti esille merkittävänä osana E-urheilujoukkueiden liiketoimintaa. Haastatteluissa nousi esille monipuolisia näkökulmia E-urheilujoukkueen liiketoiminnan suunnittelusta ja johtamisesta. Urheilujohtamisen ja muutosjohtamisen painotuksia nousi esille osana E-urheilujoukkueiden johtamista ja päätöksentekoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5293]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Urheilun digitalisaatio : E-urheilun yllättävä voittokulku
Mangeloja, Esa (Suomen urheiluhistoriallinen seura, 2020) -
Monimuotoisen e-urheilun johtaminen : katsaus suomalaiseen kilpapelaamiseen
Komulainen, Kati (2023)E-urheilu on uusi ja nopeasti kasvava ala, jonka rakenteet eivät ole pysyneet kasvun tahdissa. Alan toimintaa on kehitetty paljolti kokeilujen kautta. E-urheilu on kehityshistoriansa takia alana melko homogeeninen, vaikka ... -
E-urheilun johtaminen : lähtölaukaus empiiriselle tutkimukselle suomalaisesta näkökulmasta
Kallinen-Kuisma, Minna; Auvinen, Tommi (Business and Organization Ethics Network (BON), 2018)Esports – as a rapidly growing field of sport, entertainment, and business – offers an interesting arena for leadership research. In this qualitative study, we focus on Finnish esports leadership, considering both ... -
E-urheilun vs. perinteisen urheilun kuluttamisen motiivit : case Formula 1
Kokkinen, Johanna (2021)E-urheilu ilmiönä on kasvanut viime vuosina tasaisen nopeasti varsinkin nuorten keskuudessa ympäri maailmaa. Suosion kasvun myötä monet perinteiset urheiluorganisaatiot ovat perustaneet e-urheiluliigoja ja hankkineet omia ... -
Elektronisen urheilun suosion kasvu
Pehkonen, Jere (2018)Elektroninen urheilu on kasvanut suosituksi viihdemuodoksi erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Ammattilaispelaajia seuraa yhä enemmän katsojia sekä turnauksissa että niiden ulkopuolella, ja suuret rahamäärät takaavat ...