E-urheilujoukkueen liiketoiminnan johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan toimintaympäristön merkitystä kotimaisten E-urheilujoukkueidenliiketoiminnalle ja sen johtamiselle. E-urheilun ilmiö on uusi ja sen ympärille muotoutuneen liiketoiminnan kasvu on viime aikoina ollut nopeaa. Teoreettisena viitekehyksenä tälle tutkimukselle on kotimaisen E-urheilun toimintaympäristön piirteiden ja muutosten merkitys kotimaisten E-urheilujoukkueiden liiketoiminnan johtamiselle ja suunnittelutyölle. Tarkastelua on rajattua kotimaisiin organisaatioihin, joilla on kilpailullista toimintaa Counter Stike -pelin ympärillä. Kotimaiset organisaatiot toimivat nopeasti
muuttuvassa ympäristössä ja tutkimuksessa tarkastellaan, miten joukkueorganisaatiot ovat huomioineet toimintaympäristön muuttujia ja E-urheilun lainalaisuuksia omassa liiketoiminnassaan ja johtamisessaan.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoituja haastatteluja hyödyntäen. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea liiketoiminnaltaan suurinta kotimaisen E-urheiluorganisaatioiden edustajaa.
Tutkimuksen tulokset tukivat suurin osin taustalle muodostettua teoriaa ja esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin merkitys nousi tutkimuksessa vahvasti esille merkittävänä osana E-urheilujoukkueiden liiketoimintaa. Haastatteluissa nousi esille monipuolisia näkökulmia E-urheilujoukkueen liiketoiminnan suunnittelusta ja johtamisesta. Urheilujohtamisen ja muutosjohtamisen painotuksia nousi esille osana E-urheilujoukkueiden johtamista ja päätöksentekoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Urheilun digitalisaatio : E-urheilun yllättävä voittokulku
Mangeloja, Esa (Suomen urheiluhistoriallinen seura, 2020) -
E-urheilun johtaminen : lähtölaukaus empiiriselle tutkimukselle suomalaisesta näkökulmasta
Kallinen-Kuisma, Minna; Auvinen, Tommi (Business and Organization Ethics Network (BON), 2018)Esports – as a rapidly growing field of sport, entertainment, and business – offers an interesting arena for leadership research. In this qualitative study, we focus on Finnish esports leadership, considering both ... -
Monimuotoisen e-urheilun johtaminen : katsaus suomalaiseen kilpapelaamiseen
Komulainen, Kati (2023)E-urheilu on uusi ja nopeasti kasvava ala, jonka rakenteet eivät ole pysyneet kasvun tahdissa. Alan toimintaa on kehitetty paljolti kokeilujen kautta. E-urheilu on kehityshistoriansa takia alana melko homogeeninen, vaikka ... -
E-urheilun vs. perinteisen urheilun kuluttamisen motiivit : case Formula 1
Kokkinen, Johanna (2021)E-urheilu ilmiönä on kasvanut viime vuosina tasaisen nopeasti varsinkin nuorten keskuudessa ympäri maailmaa. Suosion kasvun myötä monet perinteiset urheiluorganisaatiot ovat perustaneet e-urheiluliigoja ja hankkineet omia ... -
Elektronisen urheilun ekosysteemi
Karnasaari, Elmeri (2020)Tämän tutkielman aiheena on elektronisen urheilun tai e-urheilun ekosysteemi. Elektroninen urheilu on ilmiönä melko tuore, vaikka sen juuret johtavatkin vuosikymmenien päähän. E-urheilun suosio ja yhteiskunnallinen asema ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.