Elektronisen urheilun ekosysteemi
Tämän tutkielman aiheena on elektronisen urheilun tai e-urheilun ekosysteemi. Elektroninen urheilu on ilmiönä melko tuore, vaikka sen juuret johtavatkin vuosikymmenien päähän. E-urheilun suosio ja yhteiskunnallinen asema on viime vuosina kasvanut suuresti ja siksi aihe vaatii huomiota.
Tämä tutkielma on suoritettu kokoavana kirjallisuuskatsauksena paneu-tuen elektronista urheilua ja sen ekosysteemiä käsitteleviin tieteellisiin ja ei-tieteellisiin julkaisuihin. Ei-tieteellisiä julkaisuja on otettu tarkasteluun mu-kaan tutkimustiedon määrän vähyyden, sekä laajemman näkökulman vuoksi.
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella elektronisen urheilun ekosys-teemiä, liiketoimintaekosysteemiä ja vertailla näitä kahta keskenään niiden samankaltaisuuden toteamiseksi. The subject of this thesis is the ecosystem of electronic sports or e-sports. Electronic sport is a fairly recent phenomenon, although its roots date back decades. The popularity and societal role of e-sports has grown tremendously in recent years, and therefore the topic needs attention.
This thesis has been completed as a compilation of literature reviews on scientific and non-scientific publications on electronic sport and its ecosystem. Non-scientific publications have been considered because of the limited amount of research information available and to accomplish broader view.
The purpose of this study is to examine the ecosystem of electronic sport, the business ecosystem, and to compare these two to establish their similarity.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Elektronisen urheilun suosion kasvu
Pehkonen, Jere (2018)Elektroninen urheilu on kasvanut suosituksi viihdemuodoksi erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Ammattilaispelaajia seuraa yhä enemmän katsojia sekä turnauksissa että niiden ulkopuolella, ja suuret rahamäärät takaavat ... -
Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
Pyöriä, Markus (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajien motiivit vaikuttavat heidän elektronisen urheilun seuraamiseensa sekä joukkueeseen samaistumiseen. Tutkimus pohjautui tietoon siitä, että kuluttajan urheilun ... -
Elektronisen ja perinteisen urheilun vertailua
Collan, Kalle (2017)Elektroninen urheilu, eli videopelien pelaaminen kilpailullisesti, on kasvattanut suosiota ja on merkittävä osa joidenkin elämää. Elektroninen urheilu on myös luonut monille ihmisille mahdollisuuden nousta suosioon ... -
E-urheilujoukkueen liiketoiminnan johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Tiainen, Sami (2024)Tässä tutkielmassa tarkastellaan toimintaympäristön merkitystä kotimaisten E-urheilujoukkueidenliiketoiminnalle ja sen johtamiselle. E-urheilun ilmiö on uusi ja sen ympärille muotoutuneen liiketoiminnan kasvu on viime ... -
Urheilun digitalisaatio : E-urheilun yllättävä voittokulku
Mangeloja, Esa (Suomen urheiluhistoriallinen seura, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.