Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja
sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä
tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin lisäksi
myös digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä. Tässä kandidaatintutkielmassa
tutkitaan digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönottoon ja hyödyntämiseen liittyviä tekijöitä pk-yrityksissä ja sitä, millaisia haasteita tähän voi liittyä.
Digitaalisen markkinoinnin keskeiset käsitteet esitellään ja markkinointiteknologioita ja -työkaluja tarkastellaan sekä arvioidaan niiden hyötyjä ja haittoja.
Lopuksi käsitellään sitä, miten pk-yritykset hyödyntävät digitaalisen markkinoinnin työkaluja, mikä vaikuttaa niiden käyttöönottoon ja käyttöön sekä millaisia mahdollisuuksia ja haasteita niiden käyttöönottoon liittyy. Vaikka digitaalisen markkinoinnin teknologioiden käyttöönotossa ja käytössä havaittiin olevan monia haasteita, kuten niiden vaikeakäyttöisyys, yrityksen resurssien puute ja epävarmuus niiden potentiaalista, ovat ne tutkimustulosten perusteella
hyödyllisiä pk-yrityksille muun muassa niiden kustannustehokkuuden ja vuorovaikutuksellisuuden takia.
...
Digitalization has significantly transformed human activities, marketing, and
consequently the business environment of SMEs. To remain competitive, marketing plans must include not only traditional marketing actions but also digital
marketing measures. This bachelor's thesis investigates the factors related to the
adoption and utilization of digital marketing tools in SMEs and the challenges
that may arise. Key concepts of digital marketing are introduced, and marketing technologies and tools are examined and evaluated for their benefits and
drawbacks. Finally, the thesis addresses how SMEs utilize digital marketing
tools, what influences their adoption and utilization, and the opportunities and
challenges associated with their implementation. Although many challenges
were identified in the adoption and use of digital marketing technologies, such
as their complexity, lack of resources in the business, and uncertainty about
their potential, they are found to be beneficial for SMEs, particularly due to
their cost-effectiveness and interactivity.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Me ei haluta niitä huti-investointeja tehdä, mitä vähemmän sen parempi" : maahanmuuttajien rekrytointiprosessi maaseudun pk-yrityksissä
Hakala, Elisa (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan maaseudun pk-yritysten maahanmuuttajien rekrytointiprosessia ja maahanmuuttajien rekrytointiin liittyviä ongelmia. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja ymmärtää maahanmuuttajien ... -
Organisatoristen tekijöiden vaikutus informaatioteknologian omaksumiseen pk-yrityksissä
Gummerus, Jenni (2019)Informaatioteknologian (IT) hyödyntäminen on tänä päivänä jokaiselle yritykselle tärkeää, sillä sen avulla yritys pystyy esimerkiksi kehittämään tuotteiden ja palveluiden laatua sekä vähentämään kustannuksia. IT:n ... -
Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotto pk-yrityksissä
Lindström, Tommi (2004) -
Massadatan ja analytiikan hyödyntäminen pk-yrityksissä
Krats, Henri (2019)Digitaalisen datan määrä kasvaa kiihtyvää vauhtia ja dataa pidetään nykyään yritysten ja organisaatioiden tärkeänä liiketoiminnallisena voimavarana. Datan määrä on jo vuosia ollut niin suuri, että puhutaankin ... -
Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
Karjula, Johannes (2015)Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen ...