"Me ei haluta niitä huti-investointeja tehdä, mitä vähemmän sen parempi" : maahanmuuttajien rekrytointiprosessi maaseudun pk-yrityksissä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan maaseudun pk-yritysten maahanmuuttajien rekrytointiprosessia ja maahanmuuttajien rekrytointiin liittyviä ongelmia. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja ymmärtää maahanmuuttajien rekrytointiprosessia maaseudun pk-yrityksissä ja siten lisätä tietoa ja ymmärrystä maahanmuuttajien rekrytoinnista. Pk-yritysten rekrytointiprosessia tarkasteltiin etenkin Breaughn (2016) rekrytointiprosessin mallin avulla.
Valmiiksi kerätty aineisto oli tehty osana WeAll Finland -tutkimushanketta. Haastattelut tehtiin pk-yritysten omistaja-yrittäjille tai toimitusjohtajille eri puo- lella Suomea. Tässä tutkimuksessa tutkittavia yrityksiä oli mukana 11 eri maakunnasta. Tutkittava aineisto koostui 15 haastattelusta, joissa oli käytetty virikkeellistä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Maaseudun pk-yritysten rekrytointiprosessi toteutetaan kantasuomalaisten hakijoiden rekrytointiprosessin ohella. Rekrytointi on siten vielä melko suunnittelematonta maahanmuuttajien kohdalla maaseudun pk-yrityksissä. Pk-yritysten rekrytointiprosessissa maahanmuuttajien arviointi tapahtui erityisesti seuraavien teemojen pohjalta: osaaminen, ominaisuudet ja asenne, sekä kielitaito. Etenkin maahanmuuttajien työasenne on heidän suuri etunsa rekrytoinnissa ja sillä he voivat kompensoida alan osaamispuutteitaan. Ominaisuuksien puolesta yritykset hakevat työntekijöitä, joilla on hyvä työmoraali, motivaatio, normaali fyysinen kyvykkyys, ja sitoutumiskykyä. Kielitaito ja soveltuvuus työhön nousevat ratkaiseviksi arviointikriteereiksi. Suurimmat ongelmat maahanmuuttajien rekrytoinnissa liittyivät neljään teemaan: kielitaitoon, kulttuurieroihin, yrityksen ulkoiseen ja sisäiseen maineeseen, sekä lainsäädännöllisiin ja hallinnollisiin ongelmiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Lähteinen, Joni (2024)Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin ... -
Sosiaaliset kontaktit ja epämuodollinen tieto rekrytoinnissa : tapaustutkimus rakennusalan pk-yrityksistä
Laukkarinen, Matti (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2022)Artikkelin tutkimuskohteena on sosiaalisten kontaktien hyödyntäminen rekrytoinnissa. Tavoitteena oli selvittää, millaiset työnantajien harjoittamat käytännön toimet liittyvät menestyksekkääseen sosiaalisten kontaktien ... -
Massadatan ja analytiikan hyödyntäminen pk-yrityksissä
Krats, Henri (2019)Digitaalisen datan määrä kasvaa kiihtyvää vauhtia ja dataa pidetään nykyään yritysten ja organisaatioiden tärkeänä liiketoiminnallisena voimavarana. Datan määrä on jo vuosia ollut niin suuri, että puhutaankin ... -
Tietoturvainvestointien haasteet pk-yrityksissä
Lampivuori, Lassi (2024)Teknologian käytön kasvu on lisännyt kyberuhkia kaikille yrityssektoreille. Erityisen alttiita näille ovat pk-yritykset, joiden kyberturvallisuuden taso on yleisesti heikompaa kuin isommilla organisaatioilla. Pk-yrityksien ... -
Työntekijöiden tietoturvatietoisuus puolustuskeinona sähköpostikalasteluun pk-yrityksissä
Hakala, Heikki (2024)Inhimillisten tekijöiden, kuten huolimattomuuden ja virheiden merkitys tieto-murroissa on merkittävä. Esimerkiksi Verizonin Data Breach Investigations Raportin DBIR (2023) sekä Gartnerin (2023a) tietoturvaohjeen mukaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.