Massadatan ja analytiikan hyödyntäminen pk-yrityksissä
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Digitaalisen datan määrä kasvaa kiihtyvää vauhtia ja dataa pidetään nykyään yritysten ja organisaatioiden tärkeänä liiketoiminnallisena voimavarana. Datan määrä on jo vuosia ollut niin suuri, että puhutaankin massadatan käsitteestä. Massadata on kuitenkin paljon muuta kuin vain sen suuri määrä, ja siksi yritykset ja organisaatiot etsivät siitä kilpailullista lisäarvoa data-analytiikan keinoin. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa selvitettiin ja määritettiin massadatan ja data-analytiikan käsitteitä sekä niihin liittyviä tekniikoita ja teknologioita. Lisäksi tutustuttiin pk-yritysten liiketoiminnan ominaispiirteisiin. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin pk-yritykset voisivat hyötyä massadata-analytiikasta ja asettaako massadatan hyödyntäminen pk-yrityksille erityisiä haasteita. Pienet ja keskisuuret yritykset muodostavat suurimman osan kaikista yrityksistä, mutta massadatan hyödyntäminen suomalaisissa pk-yrityksissä ei ole vielä kovin laajaa. Kilpailukykyään parantaakseen myös pk-yritysten tulisi voida hyödyntää massadataa liiketoiminnassaan ja käyttää data-analytiikkaa hyödyksi. Massadata tarjoaa mahdollisuuksia samalla tavalla niin pk-yrityksille kuin suuremmillekin organisaatioille. Pk-yritysten haasteiksi todettiin kuitenkin huomattavasti pienemmät resurssit, osaamisen puute sekä pk-yritysten johdossa ei välttämättä osata tunnistaa massadata-analytiikan tarjoamia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Tehokkaalla massadatan hyödyntämisellä pk-yritykset voivat saavuttaa kilpailullista etua esimerkiksi tehostamalla liiketoiminnan prosesseja sekä helpottamalla ja automatisoimalla päätöksentekoa. Massadataa voidaan myös hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa ja tehostamisessa sekä tuotekehityksessä ja kilpailijoiden analyysissa. Avoimen lähdekoodin teknologiat massadatan prosessointiin helpottavat pk-yrityksien mahdollisuuksia päästä toteuttamaan dataintensiivistä liiketoimintaa.
...
The amount of digital data is constantly increasing and data is nowadays a major competitive asset and it is seen as a business resource for companies and organizations. For years the amounts of data have been so massive that we are dealing with a concept of Big Data. However Big Data is much more than it is in size and that is the reason why organizations seek competitiveness through data-analytics. In this Bachelor’s Thesis the concepts of Big Data and data-analytics were defined and examined and related techniques and technologies were determined. Thesis was conducted as a literature review. Purpose of this thesis was to find out in which way the small and medium-sized enterprises could benefit from Big Data analytics and does the utilization of Big Data set any specific challenges to SMEs. The majority of all companies are small and medium-sized enterprises but utilization of Big Data is not highly extensive in Finnish SMEs. In order to improve their competitiveness also the SMEs should be able to utilize Big Data-analytics in their business and benefit from data-analytics. Big Data offers similar opportunities also to SMEs than to larger corporations. Significantly lower resources and lack of knowledge were found as challenges for SMEs and in addition the SMEs management’s unawareness of the possible opportunities of Big Data analytics to their business. With efficient utilization of Big Data SMEs could achieve competitive advantage via streamlining and improving their business processes and automatizing decision making. Big Data could also be exploited to marketing segmentation, product development and in competitor analysis. Open-source technologies for processing Big Data can help the opportunities of SMEs to make their business more data-intensified.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Lähteinen, Joni (2024)Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin ... -
"Me ei haluta niitä huti-investointeja tehdä, mitä vähemmän sen parempi" : maahanmuuttajien rekrytointiprosessi maaseudun pk-yrityksissä
Hakala, Elisa (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan maaseudun pk-yritysten maahanmuuttajien rekrytointiprosessia ja maahanmuuttajien rekrytointiin liittyviä ongelmia. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja ymmärtää maahanmuuttajien ... -
Tietoturvainvestointien haasteet pk-yrityksissä
Lampivuori, Lassi (2024)Teknologian käytön kasvu on lisännyt kyberuhkia kaikille yrityssektoreille. Erityisen alttiita näille ovat pk-yritykset, joiden kyberturvallisuuden taso on yleisesti heikompaa kuin isommilla organisaatioilla. Pk-yrityksien ... -
Työntekijöiden tietoturvatietoisuus puolustuskeinona sähköpostikalasteluun pk-yrityksissä
Hakala, Heikki (2024)Inhimillisten tekijöiden, kuten huolimattomuuden ja virheiden merkitys tieto-murroissa on merkittävä. Esimerkiksi Verizonin Data Breach Investigations Raportin DBIR (2023) sekä Gartnerin (2023a) tietoturvaohjeen mukaan ... -
Organisatoristen tekijöiden vaikutus informaatioteknologian omaksumiseen pk-yrityksissä
Gummerus, Jenni (2019)Informaatioteknologian (IT) hyödyntäminen on tänä päivänä jokaiselle yritykselle tärkeää, sillä sen avulla yritys pystyy esimerkiksi kehittämään tuotteiden ja palveluiden laatua sekä vähentämään kustannuksia. IT:n ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.