Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValentini, Chiara
dc.contributor.authorFuentes, Laura Maria
dc.date.accessioned2024-06-26T15:16:04Z
dc.date.available2024-06-26T15:16:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96172
dc.description.abstractTikTok has become a key player in the global music industry in recent years. One viral song trend on TikTok can almost overnight catapult an artist into massive commercial and chart success. Not only is the social media platform now a major channel for music discovery as well as a powerful music marketing tool, but the app now affects almost every aspect of the industry from physical sales all the way to how artists and fans interact with each other. On TikTok where audio is at the very center of the app design and user experience, songs spread through user-generated content – users of the app create videos using different audio tracks or “Sounds” spreading the audio to their audience and encouraging them to create their own videos using the same track. With this unique app concept, TikTok is changing music marketing from the traditional social media co-creation model to a model with user-generated content at its core. This means, that for anyone interested in music promotion on the platform, knowing one’s audience is key when it comes to successful corporate communication efforts. For this reason, this study aims to shed light on one music community in particular – the Finnish hip hop community – on the platform to give one example of a detailed account of a TikTok music community and its culture when it comes to content creation and ways of using music. This study investigates this matter through digital ethnography and qualitative content analysis. The key findings of this study include (but are not limited to) the discovery that members of the Finnish hip hop community on TikTok perform much in the same way as music curators and mostly use and discuss music that is fresh and created by new artists.en
dc.description.abstractTikTokista on tullut tärkeä toimija globaalilla musiikkialalla viime vuosina ja yksi viraali laulu alustalla voi käytännössä yhdessä yössä katapultata artistin kaupalliseen ja lista-menestykseen. Alusta on kehittynyt tärkeäksi kanavaksi löytää musiikkia sekä tehokkaaksi musiikin markkinointityökaluksi ja sovellus vaikuttaa tänä päivänä lähes kaikkiin musiikkialan osa-alueisiin aina fyysisitä myynneistä artistien ja fanien väliseen vuorovaikutukseen asti. TikTokissa, jossa ääni on sovelluksen käyttökokemuksen keskiössä, kappaleet leviävät käyttäjien luoman sisällön kautta – sovelluksen käyttäjät luovat videoita erilaisilla ääni-raidoilla levittäen raitaa yleisölleen ja täten kannustaen heitä luomaan omaa videosisältöään raitaa käyttäen. Tällä ainutlaatuisella konseptilla TikTok on aktiivisesti ohjaamassa musiikkimarkkinointia pois perinteisestä yhteisluontimallista malliksi, jonka ytimessä on käyttäjien luoma sisältö. Seuraamuksena yleisönsä yksityiskohtainen tunteminen on kehittynyt avaintehtäväksi jokaiselle, joka on kiinnostunut musiikin promootiosta TikTok alustalla tänä päivänä. Heijastaakseen valoa edes yhteen musiikkiyhteisöön alustalla, tämä tutkimus tarkastelee yksityiskohtaisesti suomalaista hip hop yhteisöä, sen tuottamaa sisältöä ja tapoja käyttää musiikkia TikTokissa. Tätä yhteisöä tarkastellaan tässä tutkimuksessa digitaalisen etnografian ja laadullisen sisältöanalyysin avulla. Tämän tutkimuksen päälöydökset sisältävät esimerkiksi löydöksen siitä, että suomalaisen hip hop yhteisön jäsenet TikTokissa käyttäytyvät ikään kuin musiikkikuraattorit ja käyttävät enimmäkseen musiikkia, joka on äskettäin julkaistua ja uusien artistien tuottamaa.fi
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn copyright
dc.titleTikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406265016
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In copyright