Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom

Abstract
Kielten opiskelu on yhä multimodaalisempaa. Tutkimustieto tietyistä medioista ja välineistä luokkahuoneessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana sekä kansainvälisesti, että Suomessa. Erityisesti opettajien näkemyksiä ja kokemuksia erilaisten internet materiaalien käytöstä osana opetusta on tutkittu, mutta tämän seurauksena oppilaiden näkökulma on jäänyt vähäiseksi. Tutkielman fokukseksi valikoitui käyttäjäkeskeiset mediat. Käyttäjäkeskeisillä medioilla tarkoitetaan internet materiaaleja, joiden sisältö on sivun käyttäjien tuottamaa ja jakamaa. Käyttäjäkeskeisten medioiden huomio keskittyy siis luovaan sisältöön ja sen tuottamiseen. Tästä hyviä esimerkkejä ovat muun muassa YouTube ja Wikipedia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä ovat lukio-asteella olevien oppilaiden kokemukset ja preferenssit liittyen käyttäjäkeskeisiin medioihin opetuksessa. Tämän lisäksi tarkoituksena oli laajentaa yleistä käsitystä ja arvostusta oppilasnäkökulmasta ja oppijan osallistumisesta luokassa. Sisällyttämällä teknologiaa ja erityisesti käyttäjäkeskeisiä medioita opettamiseen on suurta potentiaalia edistää näitä ilmiöitä. Tulokset osoittivat paljolti samoja asenteita ja kokemuksia, kuin aikaisemmat tutkimukset, vaikka näkökulma vaihtuikin opettajista oppilaisiin. Suurin osa oppilaista kokee käyttäjäkeskeisten medioiden käytön positiivisena. Erityisesti sen vaikutukset motivaatioon, mielenkiintoon ja jaksamiseen nähtiin hyödyllisenä. Käyttäjäkeskeisten medioiden hyödyt ja niiden tarjoamien mahdollisuuksien esille tuominen, tulee toivottavasti rohkaisemaan opettajia lähestymään uusia opettamis- ja tiedonesittämistapoja, sekä oppilaita vaatimaan lisää menetelmiä jotka hyödyttävät heidän oppimistaan eniten.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705162365Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share