Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
Kielten opiskelu on yhä multimodaalisempaa. Tutkimustieto tietyistä medioista ja välineistä luokkahuoneessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana sekä kansainvälisesti, että Suomessa. Erityisesti opettajien näkemyksiä ja kokemuksia erilaisten internet materiaalien käytöstä osana opetusta on tutkittu, mutta tämän seurauksena oppilaiden näkökulma on jäänyt vähäiseksi.
Tutkielman fokukseksi valikoitui käyttäjäkeskeiset mediat. Käyttäjäkeskeisillä medioilla tarkoitetaan internet materiaaleja, joiden sisältö on sivun käyttäjien tuottamaa ja jakamaa. Käyttäjäkeskeisten medioiden huomio keskittyy siis luovaan sisältöön ja sen tuottamiseen. Tästä hyviä esimerkkejä ovat muun muassa YouTube ja Wikipedia.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä ovat lukio-asteella olevien oppilaiden kokemukset ja preferenssit liittyen käyttäjäkeskeisiin medioihin opetuksessa. Tämän lisäksi tarkoituksena oli laajentaa yleistä käsitystä ja arvostusta oppilasnäkökulmasta ja oppijan osallistumisesta luokassa. Sisällyttämällä teknologiaa ja erityisesti käyttäjäkeskeisiä medioita opettamiseen on suurta potentiaalia edistää näitä ilmiöitä.
Tulokset osoittivat paljolti samoja asenteita ja kokemuksia, kuin aikaisemmat tutkimukset, vaikka näkökulma vaihtuikin opettajista oppilaisiin. Suurin osa oppilaista kokee käyttäjäkeskeisten medioiden käytön positiivisena. Erityisesti sen vaikutukset motivaatioon, mielenkiintoon ja jaksamiseen nähtiin hyödyllisenä. Käyttäjäkeskeisten medioiden hyödyt ja niiden tarjoamien mahdollisuuksien esille tuominen, tulee toivottavasti rohkaisemaan opettajia lähestymään uusia opettamis- ja tiedonesittämistapoja, sekä oppilaita vaatimaan lisää menetelmiä jotka hyödyttävät heidän oppimistaan eniten.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The impact of user-generated online reviews on pre-travel planning and accommodation selection processes of Finnish millennial consumers
Lallukka, Tuuli (2021)Käyttäjien luoman sisällön merkitys on kasvanut etenkin matkailun yhteydessä, koska digitalisaation myötä Internetin ja sosiaalisen median käyttö on tullut osaksi jokapäiväistä elämää. Erityisesti käyttäjien luomista ... -
Generating learning material in an e-learning environment : an experiment with the SCO generator
Liimatainen, Maarit (2008) -
It's a jungle out there : a material package for supporting students with dyslexia in foreign language classrooms in upper secondary school
Ryösä, Helmi; Matikainen, Susanna (2017)Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisen vaikeuksista ja koskettaa myös suurta osaa lukiolaisista. Suuressa osassa lukioita ei kuitenkaan tarjota erillistä erityisopetusta, vaan tukimuodot rajoittuvat lukivaikeusdiagnoosin ... -
"It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
Ervelius, Noora (2016)Suomessa opiskellaan enenevässä määrin vain kahta kieltä opetuskielen lisäksi. Syitä tähän kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mitään yksittäistä ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.