TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
TikTok has become a key player in the global music industry in recent years. One viral song trend on TikTok can almost overnight catapult an artist into massive commercial and chart success. Not only is the social media platform now a major channel for music discovery as well as a powerful music marketing tool, but the app now affects almost every aspect of the industry from physical sales all the way to how artists and fans interact with each other.
On TikTok where audio is at the very center of the app design and user experience, songs spread through user-generated content – users of the app create videos using different audio tracks or “Sounds” spreading the audio to their audience and encouraging them to create their own videos using the same track. With this unique app concept, TikTok is changing music marketing from the traditional social media co-creation model to a model with user-generated content at its core. This means, that for anyone interested in music promotion on the platform, knowing one’s audience is key when it comes to successful corporate communication efforts. For this reason, this study aims to shed light on one music community in particular – the Finnish hip hop community – on the platform to give one example of a detailed account of a TikTok music community and its culture when it comes to content creation and ways of using music. This study investigates this matter through digital ethnography and qualitative content analysis. The key findings of this study include (but are not limited to) the discovery that members of the Finnish hip hop community on TikTok perform much in the same way as music curators and mostly use and discuss music that is fresh and created by new artists.
...
TikTokista on tullut tärkeä toimija globaalilla musiikkialalla viime vuosina ja yksi viraali laulu alustalla voi käytännössä yhdessä yössä katapultata artistin kaupalliseen ja lista-menestykseen. Alusta on kehittynyt tärkeäksi kanavaksi löytää musiikkia sekä tehokkaaksi musiikin markkinointityökaluksi ja sovellus vaikuttaa tänä päivänä lähes kaikkiin musiikkialan osa-alueisiin aina fyysisitä myynneistä artistien ja fanien väliseen vuorovaikutukseen asti.
TikTokissa, jossa ääni on sovelluksen käyttökokemuksen keskiössä, kappaleet leviävät käyttäjien luoman sisällön kautta – sovelluksen käyttäjät luovat videoita erilaisilla ääni-raidoilla levittäen raitaa yleisölleen ja täten kannustaen heitä luomaan omaa videosisältöään raitaa käyttäen. Tällä ainutlaatuisella konseptilla TikTok on aktiivisesti ohjaamassa musiikkimarkkinointia pois perinteisestä yhteisluontimallista malliksi, jonka ytimessä on käyttäjien luoma sisältö. Seuraamuksena yleisönsä yksityiskohtainen tunteminen on kehittynyt avaintehtäväksi jokaiselle, joka on kiinnostunut musiikin promootiosta TikTok alustalla tänä päivänä. Heijastaakseen valoa edes yhteen musiikkiyhteisöön alustalla, tämä tutkimus tarkastelee yksityiskohtaisesti suomalaista hip hop yhteisöä, sen tuottamaa sisältöä ja tapoja käyttää musiikkia TikTokissa. Tätä yhteisöä tarkastellaan tässä tutkimuksessa digitaalisen etnografian ja laadullisen sisältöanalyysin avulla. Tämän tutkimuksen päälöydökset sisältävät esimerkiksi löydöksen siitä, että suomalaisen hip hop yhteisön jäsenet TikTokissa käyttäytyvät ikään kuin musiikkikuraattorit ja käyttävät enimmäkseen musiikkia, joka on äskettäin julkaistua ja uusien artistien tuottamaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
Suoranta, Piia (2017)Kielten opiskelu on yhä multimodaalisempaa. Tutkimustieto tietyistä medioista ja välineistä luokkahuoneessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana sekä kansainvälisesti, että Suomessa. Erityisesti opettajien näkemyksiä ... -
The impact of user-generated online reviews on pre-travel planning and accommodation selection processes of Finnish millennial consumers
Lallukka, Tuuli (2021)Käyttäjien luoman sisällön merkitys on kasvanut etenkin matkailun yhteydessä, koska digitalisaation myötä Internetin ja sosiaalisen median käyttö on tullut osaksi jokapäiväistä elämää. Erityisesti käyttäjien luomista ... -
What drives travelers' adoption of user-generated content? : A literature review
Ukpabi, Dandison; Karjaluoto, Heikki (Elsevier BV, 2018)User-generated content (UGC) has become an important part of travel planning, as travelers evaluate travel products based on past reviews. However, different factors account for why tourists utilize UGC. The aim of this ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.