Show simple item record

dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.authorHovi, Matias
dc.date.accessioned2024-06-24T08:45:27Z
dc.date.available2024-06-24T08:45:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96110
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää koulukiusaamisen yhteyttä koulupäivän aikaiseen liikunta-aktiivisuuteen oppituntien ulkopuolella 7-luokkalaisilla. Tutkielma tarkastelee asiaa eri liikuntamahdollisuuksien sekä kiusaamisroolien kautta. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, onko koulukiusaamiskokemuksissa, koulupäivän oppituntien ulkopuolisessa liikunta-aktiivisuudessa sekä näiden välisissä yhteyksissä sukupuolieroja. Tutkielman aineisto on kerätty osana LIKES-tutkimuskeskuksen Liikunta ja hyvinvointi - tutkimusta. Tähän tutkielmaan valittiin poikkileikkausasema vuoden 2013 keväältä. Tutkielman kohdejoukkona on 409 seitsemänluokkalaista oppilasta kahdeksasta eri koulusta. Tyttöjä osallistui 218 (53,3 %) ja poikia 191 (46,7 %). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 28 -ohjelman avulla ja analysointimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia sekä yksisuuntaista varianssianalyysia. Hypoteesina oli, että koulukiusaaminen on yhteydessä vähäisempään koulupäivän oppituntien ulkopuoliseen liikunta-aktiivisuuteen. Tutkielman tulokset osoittivat, että koulukiusatuksi joutumisella on yhteyttä koulumatkan kulkutapaan syksyisin ja keväisin. Lisäksi koulukiusatuksi joutuneet tytöt liikkuivat välituntisin aktiivisemmin kuin ne tytöt, joita ei kiusattu koulussa. Koulukiusaajat taas osallistuivat aktiivisemmin koulun liikuntakerhoihin kuin ne, jotka eivät olleet kiusanneet. Koulukiusaamista tarkastellessa huomattiin, että pojat ovat kiusaajina useammin kuin tytöt. Koulupäivän aikainen oppituntien ulkopuolinen liikunta-aktiivisuus oli pojilla selkeästi tyttöjä aktiivisempaa. Tutkielma antaa viitteitä, että koulukiusaamisen ja koulupäivän aikaisen oppituntien ulkopuolisen liikunta-aktiivisuuden välillä voi olla yhteyksiä. Tulevaisuudessa aiheesta tulee tehdä yhä enemmän tutkimusta, sillä ajankohtainen tieto on tärkeää muuttuvassa koulumaailmassa. Voisi olla tärkeää esimerkiksi selvittää liikuntatuntien sisällön vaikutusta niissä tapahtuvaan kiusaamiseen. Myös erilaiset koulukiusaamisen vähentämiseen tähtäävät kampanjat ja teot voisivat olla yhä enempi tutkimuksen kohteena, sillä niitä tarvitaan peruskoulumaailmassa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to investigate the association between school bullying and physical activity during the school day outside of lessons among 7th graders. The study examines this issue through various opportunities for physical activity and roles in bullying. Additionally, the thesis explores whether there are gender differences in experiences of school bullying, out-of-classroom physical activity during the school day, and the relationships between them. Data for the thesis was collected as part of the LIKES Research Center's "Physical Activity and Well-being" study. A cross-sectional sample from spring 2013 was selected for this thesis. The study population consists of 409 seventh-grade students from eight different schools, with 218 (53.3%) girls and 191 (46.7%) boys. The data was analyzed using IBM SPSS Statistics 28, employing cross-tabulation and one-way analysis of variance (ANOVA) as the analytical methods. The hypothesis proposed that school bullying would be associated with lower levels of physical activity during the school day outside of lessons. The results of the thesis indicate that being bullied at school is associated with the mode of transportation to school during autumn and spring. Furthermore, girls who were bullied engaged in more active play during recess than those girls who were not bullied at school. Bullies were more likely to participate in school sports clubs than those who did not engage in bullying behavior. When examining school bullying by the gender, it was noted that boys were more frequently identified as bullies than girls. Physical activity during the school day outside of lessons was significantly higher among boys compared to girls. The thesis provides evidence suggesting potential associations between school bullying and physical activity during the school day outside of lessons. Future research in this area is needed, as up-to-date information is crucial in the evolving school environment. It may be important to investigate the impact of the content of physical education classes on bullying occurrences within them. Moreover, various campaigns and interventions aimed at reducing school bullying could be further explored, as they are needed within the primary school setting.en
dc.format.extent80
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikunta-aktiivisuus
dc.subject.otherliikuntakerhot
dc.titleKoulukiusaamisen yhteys koulupäivän oppituntien ulkopuoliseen liikunta-aktiivisuuteen 7.-luokkalaisilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406244957
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysokoulumatkat
dc.subject.ysovälitunnit
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysokoulukiusaaminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record