Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.authorHuida, Karoliina
dc.date.accessioned2024-06-18T11:29:09Z
dc.date.available2024-06-18T11:29:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96001
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten asenteet ja motivaatio näkyvät opettajalle ruotsin kielen perusopetuksessa? 2. Mitkä asiat opettajien mukaan vaikuttavat kuudesluokkalaisten oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon? Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla, jotka pidettiin Zoomin välityksellä. Kumpikin haastattelu kesti noin 30 minuuttia. Toinen haastateltava oli ruotsin- ja englannin kielen aineenopettaja pienestä koulusta maaseudulta. Toinen puolestaan oli ruotsia muutamia vuosia kuudesluokkalaisille opettanut luokanopettaja isommasta koulusta pääkaupunkiseudulta. Haastattelun pääteemoina oli kuudesluokkalaisten asenteet ja motivaatio ruotsin opiskelua kohtaan, ja mitkä asiat niihin vaikuttavat. Haastatteluista kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Tulokset osoittavat, että tässä tutkimuksessa kuudesluokkalaisten asenteet ruotsin opiskelua kohtaan eivät vaikuta erityisen kielteisiltä. Opettajien mielestä oppilaiden oppimismotivaatioon ja asenteisiin vaikuttavat muun muassa nämä aiheet: arviointi, yleinen ja ulkoinen asenne oppimista kohtaan, kodin vaikutus, vanhempien oppilaiden kertomukset ruotsin opiskelusta, toiminnalliset, suulliset, sekä konkreettiset tehtävät. Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että opetuksen monipuolisuus ja vaihtelevuus vaikuttavat positiivisesti oppilaiden motivaatioon ja asenteisiin ruotsin opiskelua kohtaan.fi
dc.format.extent31
dc.language.isosv
dc.subject.otheroppimismotivaatio
dc.subject.otherkieliasenteet
dc.titleAttityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406184767
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoasenteet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot