Flerspråkiga åttaklassisters språkjag som svenskinlärare och attityder mot svenskinlärning
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisten kahdeksasluokkalaisten asennoitumista ruotsin kielen opiskeluun sekä heidän käsityksiään itsestään ruotsinoppijoina. Määrittelen monikielisyyden useamman kuin yhden kielen käyttönä arjessa. Pääkäsitteet ovat kieliasenne ja kieliminä, ja niiden kautta tarkastelen oppilaiden haasteita, onnistumisia, tavoitteita, opetuksen sisältöjä sekä muiden ihmisten merkitystä oppilaiden kieliasenteille ja kieliminälle. Tutkin oppilaiden kieliasenteita ja kieliminiä kvalitatiivisesti haastattelemalla kolmea monikielistä kahdeksasluokkalaista joulukuussa 2022. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa vastattiin seuraaviin kysymyksiin: Millaisia oppilaiden kieliasenteet ruotsin opiskelua kohtaan ovat? Millaisia ruotsin kielen kieliminiä oppilaiden ajatuksista muodostuu? Oppilaat suhtautuivat pääosin positiivisesti ruotsin opiskeluun tässä hetkessä, mutta ajatukset ruotsin hyödyllisyydestä heidän tulevaisuutensa kannalta vaihtelivat. Oppilailla oli ollut ennakkoluuloja ruotsin opiskelua kohtaan aloittaessaan ruotsin opinnot, mutta ne ovat muuttuneet. Kotikielen merkitys asennoitumiselle ruotsin opiskeluun tuli esille vain yhden oppilaan kertoessa ennakkokäsityksistään. Oppilaiden kieliministä muodostui myönteinen kuva, ja he kuvasivat vaihtelevasti vahvuusalueitaan ja tavoitteitaan. Arvosanat korostuivat tapana arvioida omia ruotsin taitoja. Suosikkitehtäviksi oppilaat nimesivät erityisesti kommunikatiiviset tehtävät. Oppilaat olivat tyytyväisiä opetuksen sisältöön. Positiivisten kieliasenteiden ja kieliminien kautta voidaan nähdä yhteys opetussisällön, opettajan ja perheenjäsenten merkitykseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5315]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän ... -
Attityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter
Huida, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten ... -
Finskspråkiga universitetsstudenters språkideologiska uppfattningar om de förnyade språk- och kommunikationsstudierna vid Jyväskylä universitet
Korpikunnas, Roosa (2022)Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Movi) on viime vuosina uudistanut kandidaatintutkintoihin kuuluvia kieli- ja viestintäopintojaan. Uusimuotoiset kieli- ja viestintäopinnot koostuvat ... -
"Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
Hellström, Anni (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydestä. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisenä, ... -
’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
Pitkäaho, Pinja (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu ...