dc.contributor.advisor | Skinnari, Kristiina | |
dc.contributor.author | Huida, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2024-06-18T11:29:09Z | |
dc.date.available | 2024-06-18T11:29:09Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96001 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten asenteet ja motivaatio näkyvät opettajalle ruotsin kielen perusopetuksessa? 2. Mitkä asiat opettajien mukaan vaikuttavat kuudesluokkalaisten oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon?
Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla, jotka pidettiin Zoomin välityksellä. Kumpikin haastattelu kesti noin 30 minuuttia. Toinen haastateltava oli ruotsin- ja englannin kielen aineenopettaja pienestä koulusta maaseudulta. Toinen puolestaan oli ruotsia muutamia vuosia kuudesluokkalaisille opettanut luokanopettaja isommasta koulusta pääkaupunkiseudulta. Haastattelun pääteemoina oli kuudesluokkalaisten asenteet ja motivaatio ruotsin opiskelua kohtaan, ja mitkä asiat niihin vaikuttavat. Haastatteluista kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että tässä tutkimuksessa kuudesluokkalaisten asenteet ruotsin opiskelua kohtaan eivät vaikuta erityisen kielteisiltä. Opettajien mielestä oppilaiden oppimismotivaatioon ja asenteisiin vaikuttavat muun muassa nämä aiheet: arviointi, yleinen ja ulkoinen asenne oppimista kohtaan, kodin vaikutus, vanhempien oppilaiden kertomukset ruotsin opiskelusta, toiminnalliset, suulliset, sekä konkreettiset tehtävät. Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että opetuksen monipuolisuus ja vaihtelevuus vaikuttavat positiivisesti oppilaiden motivaatioon ja asenteisiin ruotsin opiskelua kohtaan. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppimismotivaatio | |
dc.subject.other | kieliasenteet | |
dc.title | Attityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406184767 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |